Fáilte roimh in Éirinn

66. IrelandAls we Ierland in de loop van de middag binnenrijden, gaan we op zoek naar een plek om te overnachten. Helaas zit dat wat tegen. We zien hele mooie plekjes, maar de meeste hebben een slagboom ervoor met een hoogte restrictie. Als we 2 uur later nog niets gevonden hebben, komen we bij Ballyshannon ineens een camping tegen. Dan maar niet wildkamperen vannacht! We maken meteen gebruik van het feit dat we op een camping zijn; laden alles weer op, vullen de watertank bij en genieten van een heerlijke warme douche. Vandaag zakken we verder af door het noord-westen van Ierland. We hebben allebei een beeld bij Ierland van pubs en groene heuvels met gestapelde muurtjes en schapen, dat klopt redelijk. 002005003
004We hebben een relaxt reistempo en stoppen af en toe voor een kop koffie/thee. Het weer is vrij somber, af en toe breekt de zon even door. Onderweg zien we in de Lochs grote oesterkwekerijen. 006Vlak voor Letterfrack komen we bij Kylemore Abbey. Dit klooster ligt in Connamara National park en was vroeger een landhuis. Sinds 1920 is het een klooster van de uit België gevluchte Benedictinessen. 009Hier lunchen we op de parkeerplaats en daarna rijden we door de mooie natuur weer verder. 007We zien algauw een plek om vannacht te kamperen, dit is echt kamperen met uitzicht!011Het wildkamperen is echt ons dingetje! Dit gebied was vroeger een moerassig veengebied. In honderden jaren is er een metersdikke veenlaag gevormd; ofwel turf. We zien mannen turf afsteken en op karren stapelen. Tot laat in de avond rijden de trekkers langs onze tent.012013014015De volgende morgen hebben we echt Iers weer, lekker nat. We gaan toch op stap en realiseren ons dat het gebied waar we rijden met zon er nog mooier uitziet. We rijden binnendoor naar Galway.016
In Galway installeren we ons bij de Mc Donalds met een kop koffie. We hebben bericht gekregen van de AA in Zuid Afrika dat ons Carnet de passage klaarligt en we moeten dus eerst een courier regelen om het document hier te krijgen. Dat blijkt minder makkelijk dan gedacht, maar met hulp van onze ZA vriendin Val en An en Gerard komt het gelukkig goed. Thanks all! Het weer is inmiddels wat opgeknapt dus na de lunch besluiten we om de kustroute naar het Zuiden te rijden. Bij Ballyvaghan begint de scenic route, maar ook ervoor vinden wij het al erg mooi. 017018020Hier willen we vannacht wel kamperen. Net voorbij Black Head rijden we de weg af, over rotsige plateaus waar we een mooi recht plekje zien. 021022We kijken uit over de Galway Bay. Na het eten maken we nog een mooie wandeling. 024025027Het heeft de hele nacht flink geregend en vanmorgen is het droog en zien we zelfs een blauwe lucht. We gaan op stap en genieten van het uitzicht op de klippen, zo tof dat we daar vannacht hebben geslapen! We rijden weer op hele smalle weggetjes.Tussendoor drinken we koffie met schitterend uitzicht. 030031Onderweg zien we vaak gedenkstenen langs de weg (van heel sober tot heel uitbundig). Op deze plaatsen is iemand verongelukt. Dit zagen we ook wel in andere landen, maar op de Ierse landweggetjes wel heel veel. 034Als we onze kustroute langs de Atlantische Oceaan vervolgen betrekt het weer en na 10 minuten zitten we flink in de regen. We blijven de kust volgen tot aan Kilkee. Daar gaan we landinwaarts en nemen we de veerboot van Killimer naar Tarbert. 032Het weer klaart tussen door lekker op en we zien weer mooie panorama’s. 035Ook staan er in dit gebied veel Ierse koeien. Als we langs een weiland rijden staan er zelfs 7 prachtige Ierse koeien op een rijtje te poseren.028 029Inmiddels hebben wij wel zin in een biefstukje gekregen en we besluiten hiervoor naar het plaatsje Killarney te gaan. Eef koopt bij de plaatselijke slager twee mooie biefstukken van de haas. De slager vertelt trots dat het vlees van zijn eigen koeien is. We rijden door naar Cork het meest zuidelijke plaatsje waar we heen gaan. We gaan naar Carrigtwohill waar we een camping nemen voor de nacht. We smullen van onze biefstuk met vers warm brood mmm. Vandaag is onze laatste reisdag, voor we een paar dagen in Dublin zullen zijn. We genieten de hele dag van de natuur, de typische Ierse plaatsjes; kortom het platteland. 036We rijden vanaf de Zuidkust via Kilkenny naar de Wicklow Mountains. Hier ligt Glendalough; waar de overblijfselen zijn van een klooster gesticht door St. Kevin (6e eeuw), waarvan de overblijfselen behoren tot de oudste christelijke overblijfselen van Europa. Glendalough, Gleann Dá Locha, oftewel dal van de twee meren. Er staat een toren, waarschijnlijk als herkenningspunt. Ook een kapelletje uit de 11e eeuw en een kerk in Romaanse stijl. 037040041Ook verderop in het dal zien we nog ruïnes staan van oude Ierse nederzettingen. 042Vanuit dit mooie berggebied Wicklow Mountains rijden we verder. 043044Het is duidelijk dat de herfst is begonnen; de varens worden bruin en de bladeren aan de bomen verkleuren. Leuk om weer een ander seizoen mee te maken. Thuis zien we de verschillen tussen de seizoenen niet zo sterk als in Europa.045046
In Dublin is het erg druk in het verkeer en we doen er bijna een uur langer over dan de GPS had verwacht. Uiteindelijk zijn we op Howth Head, een superplek middenin de jachthaven. Hier blijven we vannacht! Al gauw krijgen we onze eerste bezoeker, een zeehond! 047050049
De komende dagen gaan we genieten van Dublin. Roos komt vanavond aan om Co z'n bijzondere verjaardag mee te vieren. Tot volgende week!

Voor meer foto’s zie map 34. Ireland in de Gallery.