Sinds we in Zuid Afrika wonen, rijden we met veel plezier in een Toyota Landcruiser Prado. Onze huidige auto hebben we gekocht in 2012 en is een 3.0 Diesel VX automaat, kleur: Satin Silver Metallic. Standaard is de Prado uitgerust met onder andere: een dubbele dieseltank van 87 en 63 liter, full time 4WD, centre and rear diff lock, crawl control en multi-terrain select. Vind je het leuk om meer te lezen over de Prado, klik dan hier:
http://www.toyota.co.za/ranges/land-cruiser-prado
Door onze vele reizen hebben we een goed beeld van welke modificaties nodig zijn. Bij onze lokale Toyota dealer werkt Ivan, een erg goede technicien die aan de slag is gegaan met onze wensen.
Stroomvoorziening
Als we met de auto rijden, runnen alle elektrische apparaten zoals de koelkast, diepvries en opladers voor de camera en laptop gewoon op de dynamo. Ivan installeerde een tweede accu met een CTEKdual systeem, waardoor als we kamperen de tweede accu automatisch alle stroomvoorziening voor z'n rekening neemt. Ook plaatste hij een display in de auto, waarop we de conditie van beide accu's kunnen controleren. Behalve 12 V aansluitingen, heeft Co ook een aantal gewone stopcontacten gemaakt, zodat we niet steeds stekkers hoeven te wisselen. Ook maakt dat het makkelijk als we op een camping staan waar stroom is, dan pluggen we het geheel zo in. Is er echter geen stroom voorhanden, dan sluiten we ons zonnepanneel op de CTEK aan en zorgen we er zo voor dat de tweede accu bijgeladen wordt. We hebben dit systeem uitgeprobeerd 6 weken in het Krugerpark en het bleek fantastisch te werken.
Onder de motorkap
Behalve de tweede accu en de CTEK unit, hebben we ook onze ARB compressor ingebouwd. Afhankelijk van het terrein waar we rijden, passen we regelmatig onze bandenspanning aan en we moeten dus makkelijk de banden kunnen leegmaken en oppompen. Ook plaatsten we een bakje waarin we de slang van de compressor bewaren en het grasnet, voor als we door hoog gras moeten rijden. Zo hebben we alles direct bij de hand.
Toeters en bellen
Snorkel
Tijdens een reis in Namibie kwamen we achter het nut van een snorkel. Als je lang en veel door fijn zand rijdt, is al gauw je luchtfilter vol. Uiteraard kun je regelmatig je filter legen, maar nog handiger is om te zorgen dat het niet snel vol raakt! Bijkomstig voordeel van de snorkel is dat we makkelijker water kunnen passeren.
Roofrails
We hebben de oorspronkelijke dakrails van de auto afgehaald en er platte strips voor teruggeplaatst. In een handomdraai kunnen we nu ons roofrack op de auto plaatsen. Op het roofrack zijn bevestigd: de Howling Moon tent, het tweede reservewiel, 3 gasflessen, een schep en een extra waterjerrycan. Aan de onderkant van het roofrack hebben we sliders geplaatst om een grote en een kleine tafel in te schuiven.
Sidesteps
Tijdens onze reizen hebben we weinig schade opgelopen aan onze auto. Alleen de sidestep moest het vaak ontgelden, vooral bij rotsachtig terrein. Vandaar dat we nu roestvrij stalen buizen hebben geplaatst met steunen erop. Deze zit veel strakker tegen de auto aan, waardoor hij veel minder gauw iets raakt.
ARB Sahara bar
Het pronkstuk van de auto is de voorkant. We hebben de bumper eraf gehaald en een ARB Sahara bar geplaatst. Deze stalen bumper geeft extra bescherming. Daarnaast hebben we een WARN winch geinstalleerd. Omdat we meestal alleen reizen, is het belangrijk dat we bij problemen onszelf kunnen redden. Misschien zullen we hem nooit nodig hebben, maar zijn aanwezigheid geeft een rustiger gevoel in moeilijk terrein. Ook plaatsten we 2 extra ARB koplampen. In principe proberen we te voorkomen om in het donker te rijden, maar als het nodig is dan is het fijn om wat extra licht te hebben. In de Kgalagadi op night drive bijvoorbeeld :-)
De binnenkant
Om te beginnen hebben we de derde rij stoelen er permanent uitgehaald en er een laadplatform voor teruggeplaatst. We hebben vervolgens Burnco gevraagd om een paksysteem op maat te maken. De koelkast (National Luna) staat op sliders, er zijn verschillende laden voor de kampeerspullen en voorraad, 2 opbergvakken. Aan de achterkant zit een grote watertank van 80 liter, rechtsonder zit een kraantje om water te nemen.
Vervolgens hebben we ook de tweede rij stoelen weggehaald, die zijn heel makkelijk weer terug te plaatsen als we dat zouden willen. Ook daar hebben we een laadplatform gemaakt, met zogenaamde 'cargostrips' waar we makkelijk de bagage met banden op vast kunnen zetten. We hebben twee aluminium boxen laten maken die we op de bodem van het platform plaatsen en tussenin staat de diepvries. Waarom een koelkast en een diepvries? Wij houden nu eenmaal erg van lekker eten. En het is ideaal dat als je ergens bent waar je wat voorraad kunt kopen, je dat ook goed kunt houden!
Het resultaat
Wil je meer foto's van de opbouw van onze Prado zien, klik dan
hier