Dublin: deuren, pubs, uithangborden en Co’s 70ste verjaardag!

Het is donderdagavond en Roos is met het vliegtuig onderweg naar Dublin om de komende dagen bij ons te zijn. Voor we haar ophalen, gaan we eerst een hapje eten bij Crabby Jo’s een visrestaurantje in de haven (op aanraden van een local). 055Vanavond hoeven we geen tent op te zetten, want Eef heeft als verrassing een B&B geregeld voor het weekend. Leuk en ook vooral praktisch, omdat je in Ierland niet op droog weer kunt rekenen en we een hoop willen doen met z’n drietjes. Wel raar hoor om in een B&B te zijn, we genieten immers alledrie altijd erg van het kamperen. Na ons eten vertrekken we naar het vliegveld, superfijn om Roos weer te zien. Bij “Kilronan House” parkeren we onze auto en we gaan na even bijgepraat te hebben onder de wol. 051De volgende dag wandelen we na ons heerlijke “Full Irish Breakfast” de stad in. Als we de straat uitlopen valt ons op dat alle huizen kleurrijke voordeuren hebben. Co kan de deuren niet voorbij lopen zonder een foto te maken. 081Ook alle pubs en uithangborden zijn leuk om te bekijken. 099Wat een kleurrijk geheel al die deuren en borden, dat worden wel heel veel foto’s Knipogende emoticon. Voor alle deuren en borden, kijk in de Gallery. 083We genieten enorm en we lopen op ons gemak de hele stad door. Uiteraard zien we ook de highlights zoals de Templebar, de Guinness bierfabriek, het Trinity College en diverse kerken. 116110120We lopen langs het Oscar Wilde Memorial en ook de huizen waar hij gewoond en gewerkt heeft. Ook komen we langs de oudste pub van Ierland, waar het hardstikke druk is. Er heerst een gezellige Ierse sfeer. 106125De dag vliegt voorbij en aan het eind van de middag zijn we weer terug bij de auto om naar onze volgende B&B “Morehampton townhouse” te gaan. We hebben namelijk 4 nachten in 3 verschillende B&B’s geboekt. Het lukte niet op één plek, maar eigenlijk vinden we het nu ook wel erg leuk om op verschillende plekken te slapen. 126Het restaurantje is ons gisteravond zo goed bevallen dat we er met Roos ook naar toe gaan. Heerlijk eten en een gezellige avond met veel gesprekstof. 128Onze auto wordt ondertussen weer gefotografeerd en we hebben veel aanspraak over onze trip. Het is al laat als we terugrijden via de kustroute en genieten van de lichtjes over Dublin Bay. Bij thuiskomst duiken we ons bed in, tenminste Co. Eef en Roos blijven nog wat napraten. Om 12 uur wordt het Co duidelijk waarom. De muziek schalt door de slaapkamer: “Lang zal hij leven, lang zal hij leven, in de Gloria” Gefeliciteerd met je 70e verjaardag Co Rode lippenRode lippen Met zijn slaperige hoofd zit Co tussen de ballonen en slingers. Wat een verrassing. 132We hadden een vlek gekregen op onze landkaart op de motorkap en Roos heeft een toepasselijke sticker gemaakt die daar precies over heen kan. 133Verder laat Co zich heerlijk verwennen vandaag. Vòòr het ontbijt volgt een fotosessie op de motorkap van de auto, voor het huisnummer 70. Uiteraard posten we de foto op Facebook. 134Na het ontbijt zijn we weer toe aan een goede wandeling de stad in. Uiteraard moet Co’s verjaardag beginnen met een taartje, aangezien hij de ‘King of Tarts’ is. Hoe toepasselijk dat we koffiedrinken bij ‘Queen of Tarts’ hihi. Een leuke zaak met heerlijke gebakjes, kortom een goede start van deze feestelijke dag.091136137 Daarna lopen we verder langs het Dublin Castle en een oude fruit-en groentemarkt uit 1892.139141Ook komen we langs allerlei beelden, waar Co zich soms mee wil vereenzelvigen. 100101102Inmiddels is het tijd om naar de Ierse Wiskey brouwerij Jameson te gaan.142143144 Hier krijgen we een rondleiding van een uur en een proeverij. De tour is erg leuk en leerzaam. We genieten ervan, al zijn de meiden niet echt whisky drinkers en Co nog minder. 149152155We lopen terug naar onze B&B van gisteravond en rijden dan naar “Aberdeen Lodge”, ons verblijf voor de komende twee nachten. 156Een warm ontvangst in de lounge volgt, met thee en versgebakken koekjes. We frissen ons even op en gaan dan op stap voor de volgende verrassing. Een High Tea (als avondeten) bij “The Shelbourne Hotel.” Hier moet je weken van tevoren boeken, zo populair is het. Wat een mooie ambiance en sfeer! We zijn wat vroeg en wachten even in de bar. Leuk om te zien wat er allemaal om ons heen gebeurt, dames in gala enzo. Als eerste moeten we een ieder een thee uitzoeken uit 25 verschillende soorten. 158159Dan volgen eerst de hartige hapjes. Het ziet er erg mooi uit en na de hapjes bewonderd te hebben, blijkt dat ze ook heerlijk smaken. Ook de zoete hapjes zijn een feestje om te zien en te proeven. Co geniet zichtbaar en z’n meiden genieten mee. Er is live piano muziek en opeens horen we Happy Birthday langskomen en krijgt Co nog een extra attentie.160162Als we weer terug zijn bij de lodge, blijkt dat de foto van Co op de motorkap door meer dan 1100 mensen is bekeken! Ook heeft hij ontzettend veel felicitaties, whatapps, emails en telefoontjes gehad de hele dag. Het is echt een bijzondere dag geweest, dat verzacht de pijn van het 70 worden wel een beetje. Iedereen bedankt voor alle aandacht en natuurlijk vooral Eef en Roos voor de superdag! Moe, maar heel voldaan vallen we in slaap. Zondagochtend in Dublin, dan mag een bezoek aan de St.Patrick’s Cathedral natuurlijk niet ontbreken. Eerst het ontbijt waar we alledrie wat anders kiezen en het vervolgens delen. Zo wordt het: scrambled egg torentje met zalm en bieslook, allerlei lokale kaasjes en ham met vers gebakken brood en pannekoekjes met maple syrup; mmmm. 163164We zijn wat vroeg bij de Kathedraal. Nadat alle bezoekers eruit zijn gestuurd mogen wij alvast naar binnen. Het koor (jongenskoor & mannenkoor) zijn aan’t oefenen. We zitten vooraan in de kerk, om vervolgens ruim een uur lang te genieten van de dienst met dit koor. 166168Na de dienst is het hoogste tijd voor koffie. Roos vindt het leuk om nog wat van de omgeving van Dublin te zien en we rijden dus naar de heuvels van Wicklow. Het weer is wat somber maar het is nog steeds droog.169171172Ook bezoeken we Glendalough nog even. Wij hadden de vorige keer het kruis van St. Kevin gemist, dus dat bekijken we alsnog. 173Wij vervolgen onze weg naar het plaatsje Wicklow en nemen de kustroute terug, Fantastisch. Dan wordt het weer tijd voor een hapje eten. We willen deze dagen in stijl afsluiten met een pubmeal. Helaas alle pubs zitten bomvol met schreeuwende rugby fans, want Ierland speelt tegen Frankrijk vanavond. We vinden toch een leuk Iers restaurantje, waar we aan de Ierse biefstuk en lobster gaan. Roos mag kijken hoe haar lobster in de keuken de pan in gaat.174176177Als we terug zijn bij de lodge, duiken we snel in bed. Om 4 uur gaat namelijk de wekker af, want Roos gaat vandaag weer terug naar Nederland. We arriveren om 5 uur op het vliegveld en Roos loopt meteen door de douane. Wij gaan terug naar de lodge waar we nog even een uurtje terug in bed kruipen. Na een douche en het ontbijt werken we nog een paar uur aan de foto’s van de afgelopen dagen en dan vertrekken we richting Rosslare. Onderweg doen we boodschappen en tanken de auto vol. Dan komen we aan in de haven van Rosslare. We vinden een grasveldje net voor de terminal, waar we de tent opzetten. We schrijven nog wat aan het blog. Het is een koude nacht, maar heerlijk om weer in ons eigen bed te liggen. We staan op tijd op vanochtend. De ferry vertrekt om 9 uur, en om 8 uur moeten we inschepen voor de overtocht naar Fishguard in Wales. 178We hebben ontzettend geboft met bijna 2 weken heerlijk droog weer in Ierland, het was fijn!

Slán Éirinn!

Voor meer foto’s zie map 34. Ireland in de Gallery.