Velkommen til Norge

42. Norway
We rijden bij Tana Bru Noorwegen in. We zijn zo ver mogelijk naar het Westen gereden en nu gaan we met een smalle route langs de fjorden rijden. 002We rijden van Torhop  naar Lakselv. We zijn blij dat we deze route hebben genomen ook al was het behoorlijk om. We genieten alle drie van de mooie natuur, die totaal anders is dan in Finland. Het zal een pittig dagje worden, want we hebben besloten om in één keer door te rijden naar de Noord Kaap. Langs de weg zien we een rendierenfarm, het ziet er nieuw uit. De mensen zijn druk bezig om de rendieren te verhandelen. Erg leuk om te zien. 007009Na 240 kilometer rijden komen we aan bij Lakselv. Dan is het rechtsaf en volgen we een lange weg naar het Noorden. Deze weg is nog zo’n 200 kilometer. We rijden vandaag zo ver, omdat de weersvoorspelling voor de Noord Kaap de komende dagen een stuk minder is. Vandaag en morgen zou het nog goed weer moeten zijn op de Kaap. We rijden via Olderfjord. Het landschap wordt steeds kaler en op het laatst zijn er nog weinig bomen. Rendieren zien we echter in grote getalen. We tellen er meer dan honderd. Ze zijn erg mooi, maar ook heel schuw. Vanaf Olderfjord naar de Kaap is het een vrij smalle weg. We zitten af en toe dik in de wolken en dan is er niets te zien dan het wegdek.016 Soms schijnt het zonnetje en is het adembenemend mooi. De weg heeft ook een aantal tunnels. Eén van de tunnels is 6.5 km lang en ligt 212 meter diep in zee. Hij verbindt het bovenste eiland met het vaste land. 017We weten niet wat we van de Noord Kaap moeten verwachten en vinden het best spannend. Onderweg is het erg mistig, terwijl het internet aangeeft dat het aan de Noord Kaap helder en zonnig is. 019Aan het eind van de weg, staan we ineens voor een loket. We nemen een ticket voor 24 uur en rijden met onze auto het terrein op. We hebben geen zin om bij alle campers te staan. We parkeren op de klif die een schitterend uitzicht biedt en zetten daar de tent op. 024Het is mooi helder weer, want we zitten boven de wolken. Van de zee is niets te zien, ook daar ligt een mooie witte deken overheen. 026029We besluiten eerst wat foto’s te nemen. Dan lopen we naar de wereldbol. Super gaaf als je je realiseert waar we staan!037Na het eten bekijken we het complex dat grotendeels onder de grond ligt. Er is een licht-en geluidshow in een soort grot en een moderne kapel. Ook gaan we naar een mooie panoramafilm over de Kaap. Als we om half elf buiten lopen is het nog helemaal licht. 044De wolken beginnen wat dunner te worden en we zien ineens een stukje van de zee bij een mooi uitzichtpunt. 045We zijn erg onder de indruk van alles, dit is ons reisdoel!! Wat een prachtige plek; zo verlaten en oneindig. We zijn wat hyper als we gaan slapen. ‘s Nachts begint het flink te waaien. Gelukkig hebben we vanmiddag de tent vast gezet met stenen, want haringen of pennen is onmogelijk op deze rotsen. 053046Na een paar uur slapen, willen we graag naar buiten om te kijken naar het uitzicht. Het is 5 uur, Roos is nog in diepe slaap, maar springt ook meteen uit bed. Ook al staat er een flinke wind, de tenten ruimen we makkelijk op. Het is schitterend helder weer met een koud windje. We hebben zin om te gaan lopen. De Noord Kaap is namelijk niet het meest Noordelijke punt, dat is Knivsjellodden. Deze landtong kun je alleen lopend bereiken en ligt 10 kilometer vanaf een parkeerterrein. Het is dus 20 kilometer in totaal. We maken eerst nog wat mooie foto’s, de natuur ziet er steeds weer anders uit. Co beklimt ook nog even de wereldbol. 056058060064We lopen langs een monument genaamd “Children of the World”. Hier hebben 7 kinderen uit verschillende landen een week samen aan een kunstproject gewerkt. Het symboliseert de samenwerking, vriendschap, hoop en geluk over alle grenzen. (In de Gallery staan de individuele kunstschilden).066We moeten 3 kilometer rijden naar de parkeerplaats, daar begint onze voettocht. Op weg er naar toe komen we een schitterende groep rendieren tegen. Je kunt blijven fotograferen! 083084080We vertrekken om 8.15 uur. Het is een behoorlijk rotsig terrein met veel stenen. 090093094095Het is een erg mooie wandeling langs meertjes en riviertjes. We komen weer veel rendieren tegen. We komen 2/12 uur later aan op het uiterste puntje. 097102Vanaf hier kijken we terug naar de Kaap. Wat een prachtige tocht. 098We lopen iets verder om te lunchen met zicht op zee en kijken in het oneindige. De Noordpool ligt ruim 2095 kilometer voor ons. We zitten daar stilletjes voor ons uit te staren over de zee. Opeens zien we enkele orka’s voorbij zwemmen. Helaas zijn we niet snel genoeg met ons fototoestel. Als je daar zo zit en kijkt, besef je hoe klein de mens is en erg nietig. 099101109We proberen nog bij het water te komen, maar de stenen bij zee zijn zo dik bedekt met slib dat het te gevaarlijk is. Na onze lunch beginnen we aan de terugweg. Het is veel pittiger dan de heenweg en het duurt 3 uur voor we terug zijn bij de auto. We zijn 6 uur onderweg geweest, incl. de lunch. Wat hebben we genoten! Moe, en heel voldaan rijden we nog even terug naar de Noord Kaap. Roos trakteert ons op heerlijke koffie met warme wafels en crème fraiche, jam en Noorse speciale kaas. Smullen hoor! 108We lopen nog een laatste keertje naar het uiterste punt met de wereldbol en de landtong in de verte. Wat hebben we geboft op de Kaap: de eerste dag mooi helder weer en een witte wolken deken over zee. De tweede dag mooi helder weer en met een windje, heerlijk om alles te kunnen zien. Dan laten we de Noord Kaap achter ons en beginnen we aan de terugweg van onze reis. Een dubbel gevoel: aan de éné kant opgetogen over de Noord Kaap en dat we er zijn geweest, aan de andere kant jammer dat het eerste deel van onze reis erop zit. 038Onderweg komen we door Honningsväg. Een leuk plaatsje met schilderachtige houten huizen. Er hangen vissenkoppen te drogen op grote rekken langs het water. Het stinkt enorm. 114113We rijden door tot Olderfjord en slaan dan rechtsaf naar Alta. Het rijden is even pittig na onze wandeltocht. We rijden toch door want in dit gebied staat er nog steeds een behoorlijke wind en we willen graag een camping om lekker te douchen. In Alta nemen we de eerste de beste camping, gelukkig wel met sauna. We zetten snel de tenten op en gaan bijkomen van onze tocht en vooral van de belevenissen op de Noord Kaap. Ongelooflijk genoten!  Daarna eten we pasta en zitten we nog lekker warm in de huiskamer. Erg mooi dat veel campings hier een keuken en woonkamer hebben, waar je gebruik van kunt maken. We slapen uit, even wat lichamelijk herstel na de intensieve dag van gister. We doen eerst even boodschappen in Alta, we nemen weer verse zalm – zolang we in Scandinavië zijn genieten we ervan. Daarna rijden we verder. We zoeken een kanobedrijf om te kunnen kanoën vandaag, maar hebben helaas geen geluk. De route is weer fantastisch. We komen langs prachtige vergezichten, bergen met sneeuw en we zien ook veel rendieren (op de weg). 122118We bestuderen de kaart, Tromso is niet ver weg. Het trekt ons wel om door te rijden, zodat we de laatste twee nachten met Roos daar kunnen blijven staan. De route loopt langs verschillende fjorden. Bij Olderdalen nemen we de ferry naar de overkant. We moeten zo’n 40 minuten wachten, mooi moment voor een bakje koffie in ‘t zonnetje.124 Het is een tocht van zo’n drie kwartier met mooi uitzicht op de bergen met sneeuw. Dan rijden we weer zo’n 20 kilometer en nemen we nogmaals de ferry bij Svensby. Erg leuk om de fjorden en de omgeving vanaf het water te zien. 129Door deze ferry’s te nemen, hebben we flink stuk (om-)rijden voorkomen. Met de wachttijden en het varen heeft ons wel wat meer tijd gekost en komen we dus pas laat aan in Tromso. We zien de mooie brug van Tromso en besluiten deze stad op zondagochtend te bezoeken, voordat Roos naar Nederland terugvliegt. 138De volgende dag is het zaterdag en we blijven lekker lui bij de tent. Ook al is het maar 14 graden, in de zon is het toch heerlijk. 140De volgende morgen zijn we vroeg op. Onze mummy is moeilijk wakker te krijgen. 143Zonder ontbijt rijden we weg, Eef heeft namelijk een Noors ontbijtbuffet geregeld in het Scandic hotel in de haven van Tromso om Roos te verrassen. We genieten van warm eten met verse zalm, diverse koude vissoorten en héél veel anders lekkers. 144146152Twee uur later rijden we (tonnetje rond hihi) verder om nog wat rond te kijken in Tromso. We komen langs twee kathedralen: de Tromso kathedraal en de ‘artic’ kathedraal. De laatste is geïnspireerd op een rotsformatie op een eiland voor de kust. 155De ochtend vliegt voorbij en dan is het alweer tijd om naar het vliegveld te rijden. We nemen afscheid van Roos en zullen haar missen! Wij gaan via een schitterende route naar Zweden en nemen met adembenemende uitzichten tijdelijk afscheid van Noorwegen.159
Voor meer foto’s zie map 28. Norway in de Gallery.