Bossen, meren en Santa Claus

Het is fris en zonnig als we de volgende morgen op pad gaan en er hangt een mistige waas over het meer. 050We rijden eerst naar Ranua. We hadden een tip gekregen van Tejo om daar lokale dieren van Finland te bekijken. Nina vond het niet zo’n goed idee, niet natuurlijk genoeg. Bij aankomst blijkt het inderdaad meer een dierentuin. Wij zijn natuurlijk erg verwend met wat we in Afrika zien en beleven in de natuur en we besluiten om verder te rijden. Wat we hier onderweg zien is genieten en vele malen mooier dan de dierentuin. We zien de hele dag variërende natuur en heel veel rendieren. Co moet soms behoorlijk in de rem als ze ineens de weg oversteken. Als ze al op de weg lopen zie je ze al van verre met hun aparte loop aankomen. 074072We rijden naar Rovaniemi, de woonplaats van Santa Claus. Eef en Roos horen al jaren verhalen van Co over Rovaniemi, waar hij 35 jaar geleden geweest is. Co is benieuwd of hij nog iets zal herkennen. In Rovaniemi gaan we eerst naar Santa Claus Village. 051We hebben ontzettend geluk, want Santa Claus zit al op ons te wachten en we zijn de enigen. Er ontstaat een een leuk gesprek. Santa Claus kan zich Co nog goed herinneren van de vorige keer, ook beloofd hij om ons op te zoeken in Senegal op Kerstavond. 055We kijken nog wat rond en Co is verbaasd over de grootte van het geheel. 35 jaar geleden was er alleen een postkantoor waar Santa Claus binnen zat. Er omheen was allemaal bos. Nu is het een commerciële happening met allerlei souvenirwinkels. Waarschijnlijk is het met sneeuw wel een schitterend gezicht. Ook bezoeken we de Poolcirkel, 66 32 35 . Een bijzondere plek, zeker omdat we over een paar maanden bij de evenaar zijn! 063065064Dan gaan we terug naar de stad. We doen nog wat boodschappen voor een paar dagen, het is toch even anders voor 2 of voor 3 koken. Roos en wij zijn gek op vis en we kopen heerlijke verse zalm voor het avondeten. We rijden langs het vliegveld en Co ziet dat er nog hetzelfde gebouw staat waar hij toentertijd is aangekomen. Dan rijden we de stad binnen en we rijden wat rond. Co vertelde vaak over een schuin straatje waar ze scootmobiels huurden en van daar het rivierijs op reden. Co rijdt nota bene zo naar die plek toe, na al die jaren! We vinden het alledrie erg leuk om alles te zien. We besluiten om even een flink eind door te rijden, zodat we morgen een dag rust kunnen nemen. Het is weer een schitterende route met eindeloze bossen, meren en nu ook veel vlaktes waar we rendieren zien. Ook komen we onderweg verschillende delen van wegen tegen die extra verbreed zijn deze gebruiken ze voor vliegtuigen die willen/ moeten landen. 075076068We stoppen in Ivalo, wat later dan normaal. De eerste camping die we daar zien is pal langs de weg en bevalt ons niet. We rijden 1,5 kilometer verder en vinden daar een heerlijk rustige camping aan een rivier. Hier willen we wel een extra dag blijven! Als we ’s avonds genoten hebben van onze warme maaltijd zien we een groep rendieren liggen in het zonnetje op de oever van de rivier. 080077Het doet ons aan het Krugerpark denken. Dit is echt de natuur zo als je het wilt beleven. De volgende morgen schijnt de zon al vroeg in de tent. We slapen uit tot een uur of 8. Heerlijk ontbijtje in het zonnetje. Langs de rivier struint een grote groep rendieren. We werken het blog bij en houden een lekker relax dagje. Roos ligt heerlijk te zonnen. Tijdens de koffie bekijken we nog even de route naar de Noordkaap van morgen. Op de camping staan fietsen die je mag gebruiken. We willen graag kanoën, en gaan dus op de fiets op zoek naar een plek waar we een kano kunnen huren. Helaas zijn alle kano’s verhuurd, dus dat gaat niet lukken. Dan maar even lekker fietsen! 084We vertrekken de volgende ochtend heel vroeg, want we hebben een lange reisdag voor de boeg. Met adembenemende vergezichten nemen we afscheid van Finland. 085
Näkemiin Suomi!
Voor meer foto’s zie map 27. Finland in de Gallery.