Välkommen till Sverige

43. Sweden
Het is al avond als we Zweden binnenrijden. Je merkt dat eigenlijk niet echt, omdat het nog tot zo laat licht is. Dat zijn we in Zuid Afrika anders gewend!002We zijn op zoek naar een camping met Wifi, omdat we graag ons blog over de Nordkapp willen posten. We vinden een camping bij een hotel in Björkliden. We gaan lekker in de hotel lobby zitten en maken onze laatste post af. Dit is leuk om te doen, omdat we dan weer even herbeleven wat we de afgelopen dagen allemaal hebben meegemaakt. We hebben nu geen camping meer nodig en dus gaan we op zoek naar een rustig plekje. Na even rijden zien we een mooie plek waar we onze tent neerzetten en gaan slapen. De volgende ochtend blijkt dat er nog 2 anderen naast ons zijn komen staan. De route vandaag gaat langs bossen en meren en is erg mooi. 003004De natuur is veel minder ruig dan in Noorwegen. Ook zijn het zoetwatermeren, in plaats van zoutwaterfjorden – maar wel even koud! We rijden richting Jokkmokk. Onderweg lunchen we heerlijk in ‘t zonnetje.006
In Jokkmokk gaan we op zoek naar de Poolcirkel. We hebben deze ook bezocht in Rovaniemie in Finland. Het blijft bijzonder dat hier één dag per jaar de zon niet opkomt en één dag per jaar niet ondergaat. Een stuk buiten het plaatsje zien we een bord met ‘artic circle’ erop. 007Ook lezen we dat de positie van deze lijn bepaald wordt door de loop van de aarde. Tussen de meest noordelijke en de meest zuidelijke loop zit 185 kilometer verschil. In het jaar 12000 is er sprake van de meest noordelijke loop; beetje ver weg! 008Wij passeren in ieder geval nu voor de laatste keer deze cirkel en gaan naar het Zuiden. De weg waarop we rijden loopt naar de kust en we besluiten om deze weg gewoon te blijven volgen. De komende dagen rijden we iets meer dan normaal, omdat we toch hoog in het noorden van Noorwegen en Zweden zijn. Bovendien gaat het hier meer om de natuur beleven, dan om van alles te bezoeken. We genieten enorm! Voordat we bij de kust aankomen, zijn we bij het plaatsje Gammelstad. Dit is een zogenaamd kerkdorp; een kerkdorp bestaat uit een centrale kerk met huizen eromheen waar de gemeenteleden kunnen slapen. Door de grote afstanden was het vroeger niet mogelijk om een kerkdienst bij te wonen en op dezelfde dag terug te keren naar huis. Dus sliep men in het dorp en dan kon men ook meteen inkopen doen en zaken afhandelen. Op die manier groeiden de kerkdorpen uit tot zakelijke centra. 010011
Er hangt een serene en vredige sfeer en we besluiten op een parkeerplaats aan de rand van het dorpje te kamperen. We hebben de tent nog niet opgezet of we worden aangesproken of we misschien een oude vrouw hebben gezien die al een paar dagen vermist is. Even later landt er een politiehelikopter naast ons die zoekacties aan’t uitvoeren is. 013Hoezo vredig en stil? We koken onze avondmaaltijd en genieten van de mooie avond. Dan komen er ineens een aantal politieauto’s aan en begint er een zoekactie in het veld tegenover ons. 015Heel interessant allemaal! Uiteindelijk slapen we toch heerlijk. Als we ‘s morgens wakker worden, is het een hele kleine wereld. Het is ontzettend mistig. 017Ook tijdens het rijden hangt de mist om ons heen en we zien dus weinig van de omgeving. We rijden langs de kust en na iets meer dan een uur breekt de zon door en is het weer helder. 005We hadden verwacht veel van de Botnische Golf te zullen zien vandaag, maar de weg blijft vrij ver van zee af. Op de momenten dat we de zee zien, blijkt dat het een hele grillige kustlijn is. Bij Ornsköldsvik gaan we richting het Westen. We hebben zin om te stoppen en we willen graag een camping om weer eens even te kunnen douchen. In Langsale vinden we een mooie camping aan een meer. Heerlijk om lekker bij de tent te zitten! Donker en bewolkt is het de volgende morgen. We vullen de watertank bij en zodra we op pad zijn begint het te regenen. We hebben een paar uur regen, dat hebben we nog niet vaak meegemaakt de afgelopen maanden. Rond een uur of 11 uur begint de zon weer te schijnen en wordt het wat helderder. 018Karakteristiek voor Zweden zijn de steenrode houten huizen. We zien in het gebied waar we nu door rijden echter veel donkere huizen met grasdaken. Ze gaan op in de omgeving, erg mooi!021022
In Storlien tanken en lunchen we. Het is half één ‘s middags als we Zweden tijdelijk verlaten, eerst weer een paar dagen naar Noorwegen!

Voor meer foto’s zie map 29. Sweden in de Gallery.