Tervitame Eestis

39. EstoniaWe zijn nog niet in Estland of mensen zwaaien en steken hun duim op als we langsrijden. Dat hebben we gemist in Litouwen en Letland. We hadden al gehoord dat de Esten ‘anders’ zijn en ervaren dat nu zelf ook. 002We rijden eerst naar Tartu. Het is de tweede stad van Estland, en de ‘geestelijke’ hoofdstad want veel hoger opgeleide Esten hebben hier gestudeerd. We rijden er even doorheen en vervolgen onze weg naar het Soomaa Nationaal Park. De Nationale Parken zijn net als in andere Europese landen gebieden waarvan de natuur beschermd is en er komt soms klein “wild” voor. Er zijn gewoon gravelwegen en bewoonde dorpen in die zogenaamde parken. Dus niet te vergelijken met de parken in Zuidelijk Afrika. We rijden het park binnen en na een half uurtje komen we op een prachtige plek om wild te kamperen. We hadden al gelezen dat er in dit park meerdere plekken zijn waar dit is toegestaan. We besluiten verder te rijden naar een volgende plek, aangezien het nog vroeg is. 003Het enige wat we dan nog tegenkomen zijn moerasachtige plekken waar het stikt van de muggen en steekvliegen, dus besluiten we verder te rijden. Helaas komen we geen andere plek meer tegen en we rijden het park uit en gaan naar Pärnu. Er staat een camping in onze gids, maar deze blijkt afschuwelijk vol te zijn. Het idee dat we hier de nacht moeten doorbrengen trekt ons totaal niet. We rijden 7 kilometer buiten het plaatsje en vinden daar een camping aan zee. We hebben een schitterend plekje, 2 meter van zee.  Het is heerlijk rustig. Het wordt pas laat donker, dus we genieten ook in bed van het uitzicht over de baai van Pärnu en daarachter de Golf van Livonia. 004We worden ‘s  morgens wakker van de harde wind. De tent staat helemaal bol en we hebben iets meer moeite om hem dicht te klappen. Het is geen weer om op het strand te ontbijten, dus dat doen we wel onderweg. We nemen eerst nog even de route door om te bekijken welke kant we op zullen gaan. Westelijk en noordelijk liggen honderden eilandjes. We besluiten naar de eilanden in het Westen van Estland te gaan, te weten: Muhu, Saaremaa en Hiiumaa. 012We nemen de kustweg. Na het ontbijt willen we meteen wat boodschappen doen in de plaatselijke supermarkt, maar die blijkt pas om negen uur open te gaan. Als we aankomen in Virtsu kopen we een ticket voor de boot en binnen een half uur varen we naar de overkant. 005008De tocht duurt 25 minuten. Eef praat met een Vlaming die in Estland woont, interessant om even wat meer te weten te komen. Estland is even groot als Nederland, er wonen echter maar 1,3 miljoen mensen! Er is een grote diensten- en IT sector. Computers en internet zijn een onderdeel van de identiteit van Estland. Tot augustus 1991 werd het land bezet door de Sovjet-Unie. Opgescheept met verouderde Sovjet-technologie besloot het land het meest vooruitstrevende technologische land van de wereld te worden. Ze lopen ver voorop met: stemmen via het internet, digitale ID etc. Skype komt trouwens ook hier vandaan. Dan kunnen we van boord en we komen aan in Kuivastu op Muhu. Het is een klein eiland. 009Via een dijk komen we op het grote eiland Saaremaa.011 We rijden door schitterende bossen en het is heerlijk stil op de weg. We komen langs de Kaali krater, of eigenlijk zijn het 9 meteorietkraters. De meteoriet moet tussen de 5 en 10 kilometer boven land in negen brokstukken uiteen gebroken zijn. De brokstukken moeten bij een inslag een geschatte snelheid van 10-20 kilometer per seconde gehad hebben en een massa van 20-50 ton. Het grootste brokstuk had waarschijnlijk een diameter van minder dan 3 meter. Er is berekend dat de energie die vrijkwam gelijk was aan 80 Terajoule (omgerekend 20 kiloton TNT, vergelijkbaar met de atoombom op Hiroshima). Rondom de inslagplek verbrandde al het bos in een straal van zes kilometer. De inslag van het grootste brok vormde de grote krater. Deze heeft een diameter van 110 meter. Er heeft zich op de bodem ervan een meer gevormd: het Kaali järv. Het waterpeil van dit meer schommelt. We wandelen rond de grote krater. 013015Daarna rijden we naar Kuressaare. Daar doen we een paar boodschappen voordat we naar de camping rijden. In Salme net voor de zuidelijke landtong van Saaremaa is een mooie camping. We installeren ons hier voor 2 nachten. De tweede nacht verplaatsen we wel de auto&tent naar de verste uithoek van de camping, heerlijk rustig (ipv het gekrijs en de muziek van een kinderkamp). Na zo’n dagje rust hebben we allebei weer zin om verder te gaan. Vandaag hebben we een aantal dingen in gedachten om te doen: naar het uiterste puntje van Saaremaa, oude molens bezoeken in het Noorden, met de boot overvaren naar het naastgelegen eiland Hiiumaa en aldaar de vuurtoren bezoeken. Eerst rijden we dus naar het zuidelijkste puntje van Saaremaa. Het is een bosrijke omgeving en het eiland is toch wat groter dan we verwachten. Bij de vuurtoren parkeren we en dan wandelen we naar het puntje. 017019021
Je waant je hier toch een beetje op het einde van de wereld. De natuur is schitterend en zo stil! Op het laatst zien we een grote kolonie vogels zitten. Langzaam lopen we er op af. Voordat we aankomen zijn de vogels gevlogen Glimlach. 023025We nemen wat foto’s en lopen weer terug naar de auto, en zien de vuurtoren van de andere kant. Een mooie plek om meteen even koffie te drinken! 027Dan rijden we naar Leisi  Het uitzicht onderweg is erg mooi. 029Opeens zien we een bush pig langs de weg. Leuk even klein wild te zien, maar hij maakt zich snel uit de voeten. Langs de weg zien we borden dat hier elanden zouden zitten. We kunnen ons er niets bij voorstellen op een eiland.047We rijden lekker door en ineens springt er een eland de weg over vlak voor onze auto. Nou dat is even schrikken! Als je zo’n groot dier tegen je auto krijgt, is je vakantie in één klap voorbij. Net voorbij Leisi komen we bij Angla, waar we de molens al zien staan. 030
032Ooit had elk dorp wel een rij molens staan, deze zijn bewaard gebleven. De grootste molen is naar Hollands model, met 8 zijden – alleen van hout in plaats van steen. De andere vier zijn typisch voor Saaremaa, met 4 flanken. Het doet sfeervol aan. Dan weer terug naar Leisi. We rijden langs velden met tientallen rollen hooi. De kleuren zijn schitterend.035
In een uurtje steken we over met de ferry naar het eiland Hiiumaa. 037De natuur is hier vergelijkbaar met die op Saaremaa. We rijden meteen door naar Kõpu. Daar is een vuurtoren uit 1531; de oudste nog werkende vuurtoren in Europa! We klimmen omhoog en hebben een mooi uitzicht over de omgeving. 039040042Er is een leuk restaurantje bij en we nemen een kopje koffie. We besluiten om hier te overnachten. We mogen van de eigenaar op zijn gazon staan. Onze voorraad is op, dus eten we ‘s avonds ook bij het restaurantje. Heerlijke salade met kip en een pannenkoek na!  We genieten van de stilte ‘s nachts, er is niemand hier en ‘wild’ kamperen bevalt ons wel. 044Dan horen wij ineens in de verte gezang, en het komt steeds dichterbij. Daarna stopt het weer en na enkele minuten horen we mannen en vrouwen apart van elkaar zingen. Op een gegeven moment passeert een groep van 50 mensen al zingend onze tent en daarna verdwijnen ze in de nacht. Het lijken wel nimfen, zo mooi. Ook heel apart, want in de verre omtrek is geen huis te bekennen. Het is zaterdag en na ons ontbijt vertrekken we richting Heltermaa, waar we de boot terugnemen naar het vasteland van Estland. We rijden rustig, want de boot gaat pas om half 10. Dan komen we aan bij de ticket office en het is  half negen. De dame achter de kassa zegt “gauw betalen, ze staan te wachten om weg te gaan, u heeft nog een minuut als u mee wilt”. Gas erop en zodra we aan boord zijn, gaat inderdaad de klep achter ons dicht en vertrekken we. 045
Dit was kennelijk de boot van 8 uur, die verlaat was. Geluk gehad! Na een boottocht van 1 uur en 15 minuten komen we aan op het vaste land in Haapsaluu. 046We nemen de binnenweg naar Tallinn de hoofdstad van Estland. Daar aangekomen gaan we eerst de ferry regelen voor de overtocht naar Finland. De boot van zondagmiddag is al vol. Dat is niet zo erg want dan hebben we zondag meer tijd om Tallinn te bezoeken. We kopen dus tickets voor maandagmorgen. Dan rijden we naar de jachthaven, waar we de komende 2 nachten kamperen. 048Het is zondagmorgen half negen en we wandelen langs de ‘boulevard’ van Tallinn. Het is zo’n 5 kilometer om naar het oude centrum te lopen, een heerlijke manier om de dag te beginnen! We zien de oude stad al aan de overkant van het water liggen. 049Tallinn ligt aan de baai van Tallinn, een onderdeel van de Finse golf. Een derde van de inwoners van Estland woont hier. Na een uurtje lopen we het centrum binnen via de oude poort en we gaan op zoek naar de bijzonderheden van de stad. 051De binnenstad is geheel ommuurd en de stadsmuur heeft een aantal pittoreske torens. 068De Hanze heeft de geschiedenis en het uiterlijk van Tallinn bepaald: er zijn veel mooie koopmanshuizen en pakhuizen uit die tijd.077 De hele wijk staat op de Unesco wereld erfgoedlijst. We zien meerdere  kerken; bij de Alexander Nevski-kathedraal (orthodoxe kerk) gaan we even naar binnen. 060
Er is een dienst aan de gang en alle vrouwen die deelnemen aan de dienst hebben een hoofddoek om, andere vrouwen en toeristen moeten voor een hekwerk blijven staan. Interessant is dat er geen stoelen zijn, iedereen staat. Als we weer naar buiten lopen, staan er 4 vrouwen op rij te bedelen. Sommige krijgen behoorlijke fooien van de bezoekers. 063064Tegenover de kathedraal is het parlementsgebouw (papierloos, alles gaat digitaal). 057
Er hangt een gezellige sfeer in de stad. We drinken koffie net buiten het drukke gedeelte en genieten van heerlijke koffie/thee met een gebakje erbij voor de zondag hihih (Co is altijd erg goed in redenen verzinnen voor een Verjaardagstaart). 072075We wandelen op ons gemak wat rond en na de lunch vertrekken we weer te voet naar onze jachthaven. Het is duidelijk weekend; overal liggen mensen te zonnen of ze zijn aan’t wandelen, hardlopen of fietsen. Onderweg kijken we nog naar waterscooter races. 078Aan het eind van de middag zijn we weer terug bij de tent. Lekker in het zonnetje genieten wij verder van onze zondag. Vanochtend rijden we nog door het nieuwe gedeelte van Tallinn. De typische Russische woonblokken zijn grotendeels vervangen door nieuwbouw en er zijn inmiddels hippe moderne stadswijken ontstaan. Dan nog de laatste boodschappen doen en diesel tanken en op naar de haven. We zijn vroeg, maar we kunnen meteen doorrijden tot aan de kade. We drinken koffie en smeren broodjes om mee te nemen aan boord. 080Ondertussen zien we onze boot al aankomen varen. 081Het is interessant om te zien hoeveel vrachtauto’s en auto’s van de boot afkomen. Al vrij snel begint het laden weer. Wij staan op het vrachtwagendek, tussen hele grote vrachtwagens in. 087We lopen door naar het bovendek en we zitten lekker in het zonnetje. 088Na een half uur vertrekt de boot en zeggen we gedag tegen Tallinn en Estland. 089

Hüvasti Eestis!

Voor meer foto’s zie map 26. Estonia in de Gallery.