Tervetuloa Suomi

41. FinlandHet is een mooie overtocht over de Finse golf en na 2 1/2 uur varen komen we aan in Helsinki. Opvallend zijn de moderne gebouwen, dat hadden we niet verwacht. 003We zien voor het eerst nergens borden staan dat we in Finland zijn en wat de globale verkeersregels zijn. We rijden eerst even naar het vliegveld om de situatie daar te bekijken. Roos wil graag de Nordkapp zien en ze komt dus 10 dagen met ons meereizen. Aangezien Roos donderdagavond pas om 23.05 uur aankomt, zou het handig zijn als we hier kunnen kamperen. Helaas is er geen camping in de buurt van het vliegveld, maar dat is in Finland geen probleem want je mag overal vrij kamperen. We vragen dus bij een benzinepomp naast Terminal I of we daar donderdagnacht mogen slapen. Dat mag! Geen probleem, wel even ons nummerbord opgeven en het is geregeld. Dan rijden we richting Epsoo, waar we naar een camping willen gaan. Als we nog even brood kopen, staat er ineens een man met een fiets naast ons en hij vraagt van alles over onze reis. Hij heeft zelf ook kennissen in Zuid Afrika en is er vaak geweest, zowel zakelijk als voor plezier. Dan vraagt hij wat voor plannen we hebben voor Finland en wij zeggen dat we het nog niet weten. We hopen op de camping met behulp van het internet onze route uit te kunnen zoeken. Hij nodigt ons uit om bij hem thuis de wifi te gebruiken en we kunnen zelfs onze tent opzetten, dan moet hij alleen even z’n boot verplaatsen. Ondertussen staan er ineens ook twee Finse dames enthousiast bij onze auto foto’s te nemen en ze vragen of we al weten waar we slapen, anders hebben zij wel plaats. Ontzettend vriendelijk allemaal. Wij rijden naar het huis van Tejo wat vlakbij is. Na 5 minuten zijn we er en ontmoeten we ook zijn vrouw Nina en zijn dochter. 005We praten over van alles, in Finland en in Zuid Afrika. Ze helpen ons een mooie route uit te stippelen voor de komende twee weken. Nadat we de schitterende tuin en huis hebben bekeken, vertrekken we naar de camping. Erg fijn om zoveel leuke en hartelijke mensen te ontmoeten tijdens onze reis. Op de camping zetten we de tent op en maken we het eten klaar. Heerlijke vis, we hopen dat de komende tijd vaker te kunnen eten. Het s een mooie relaxte camping en we besluiten er de komende dagen te blijven.
Vandaag is het zover; Roos komt logeren!  We zetten de tent op bij het benzinestation en hebben veel bekijks. 006We eten een pizza op het vliegveld. De tijd gaat snel, voor we ‘t weten komt Roos al door de deuren lopen. 007We kletsen even gezellig bij en gaan dan slapen. Na een korte nacht is het tijd om op te breken. Eef haalt verse croissants en pistoletjes bij een winkeltje op het vliegveld, zodat we lekker kunnen ontbijten. Rond 8 uur rijden we richting het centrum van Helsinki. We parkeren op een parkeerplaats bij het stadion en lopen vanaf daar de stad in. We komen eerst langs het Sibelius monument. Voor de beroemdste componist van Finland is een kunstwerk van buizen gebouwd dat bij een bepaalde wind geluid maakt.008009Daarna lopen we langs het water verder de stad in. Helsinki is een gevarieerde stad waar oude en nieuwe architectuur naast elkaar een harmonieus geheel vormen. Het is ook een relatief jonge stad, de oudste gebouwen zijn zo’n 200 jaar oud. Interessant om te zien is de Temppeliaukio Church, ofwel de Rotskerk. De kerk is uit steen uitgehakt en er is veel natuurlijk materiaal gebruikt. Het plafond is van koper gemaakt en ook de lichtinval is erg mooi. 012011We lopen via het Parlement (waar druk gebouwd wordt) en het Senaatsplein naar de haven, waar een markt is waar ze Laplandse specialiteiten verkopen. 022Ook kijken we even bij het station, de Uspenskin kathedraal (een orthodoxe kerk), het gemeentehuis en de winkelstraten. 015017Hoogste tijd voor koffie vindt Roos en ze trakteert ons op heerlijke koffie en thee met een luxe taartje (iets dat je in Finland maar één keer doet als je eenmaal hebt afgerekend Knipogende emoticon). 023Dan is het alweer tijd om terug te lopen naar de auto. Het is heerlijk weer, strakblauw met een zonnetje. We hebben alledrie erg veel zin om de Finse natuur te ontdekken. We weten nog niet waar we vannacht gaan slapen, zolang we het rijden leuk vinden gaan we door. Uiteindelijk stoppen we in de loop van de middag in Imatra. Er staat veel wind, dus we koken binnen in een mooie keuken van de camping. ‘s Avonds doen we wat voor Finnen gebruikelijk is; naar de sauna. We hebben een privé sauna, heerlijk genieten dus! 025Vandaag trekken we door het Finse landschap. Onze eerste stop is in Savonlinna, een leuk plaatsje in het Zuid Oosten van Finland. We drinken koffie bij de haven. 028De route is door bossen en langs meren, echt een schitterend landschap. Opeens staan we voor een pontje, dat ons gratis naar de overkant van een meer brengt.031 Voor de lunch vinden we ook een mooi plekje aan een meer. 034Co wil broodjes roosteren op onze stove, maar die doet het niet lekker. Nu had Roos voor ons een reserve-onderdeel meegebracht en nadat we dat geïnstalleerd hebben brandt hij weer mooi. Een verontruste buurman komt kijken wat we aan ’t doen zijn, als hij doorheeft dat we alleen komen lunchen en niet blijven kamperen, wandelt hij weer weg. Na de lunch rijden we een tijdje langs de Russische grens. We zoeken een plekje voor de nacht. Langs de meren zijn vaak dichte bossen, waar we met de auto niet in kunnen. Rond een uur of 5 vinden we een leuke plek, natuurlijk aan een meer.035 Er staat een enorme harde wind, wat het ondanks het zonnetje behoorlijk koud maakt. De tent zetten we redelijk vlug op en na een uurtje zitten we gezellig dik ingepakt met capuchontruien aan achter de auto te eten.036 037Hopelijk is er morgen wat minder wind. Na de afwas en het blog even bijwerken kruipen we er vlug in. Na een heftige nacht met harde windstoten staan we vroeg op en we gaan op pad. Het waait nog steeds behoorlijk, waardoor het best fris is. Het is opnieuw een dag dwars door de bossen en langs meren. Het verveelt nooit!038
Af en toe komen we door een kleine nederzetting heen. We rijden tot bij tienen en kopen even een lekker Fins kaneelbroodje bij een benzinestation. We zien onderweg zoveel meren dat je je afvraagt hoe het mogelijk is dat er nog land is. 026We rijden via Joensuu naar Nurmes en door naar Kajaani. We zijn inmiddels in Lapland. Zelfs de eerste rendieren komen we tegen op de weg. 040We vinden vroeg in de middag een mooie camping bij Pudasjärvi. Het is inmiddels heerlijk weer geworden; windstil, 18 graden en een zonnetje. We besluiten om tussen de middag warm te eten en dan lekker naar de Finse sauna te gaan aan het eind van de middag. De sauna staat naast onze tent, direct aan een meer, waar we zeker in kunnen afkoelen (brrr). We hebben een lekker vuur gemaakt waar we tussendoor zitten te relaxen. 045046049
Dit is super genieten!

Voor meer foto’s zie map 27. Finland in de Gallery.