Laipni lūdzam Latvija

38. LatviaDoordat er een bord staat met Letland erop, zien we dat we bij de grens zijn. Het landschap is vrijwel hetzelfde als in Litouwen. Al is het hier nog minder bevolkt. Zo kun je uren rijden in Letland zonder iemand tegen te komen.002We lunchen gezellig met een zonnetje in het gezicht en de wind in de rug, in een parkje. Als we verder rijden komen we op een weg waar over een lengte van 20 kilometer werkzaamheden zijn. Soms de linkerbaan afgezet, de andere keer de rechterbaan en iedere keer met een wachttijd van ongeveer 10 minuten. Het kost ons meer dan een uur om deze 20 kilometer te overbruggen. Pfff We rijden via Liepaja en Pavilosta. Onderweg rijden we op verschillende wegen, soms ook gravel want in Letland zijn lang niet alle wegen geasfalteerd. Soms komen we zelfs op een bospad uit. 005We maken vandaag een uitstapje naar het plaatsje Kuldiga. Het is een sfeervol oud stadje. Er lopen dan ook verschillende bruidsparen voor hun fotoreportage. 006007Wij parkeren onze auto bij het stadhuis en wandelen door het oude centrum naar de rivier. Dan staan we ineens voor de breedste natuurlijke waterval van Europa, Ventas Rumba genaamd. 010011Mooi om te zien, al is de hoogte slechts één meter. (Wij zijn natuurlijk wel een beetje verwend met de Victoria Falls Lachend over de vloer rollen). We rijden door naar de kust. Om half vier komen we aan in Mikelbaka, waar we een mooie landelijke camping vinden vlakbij zee en naast een vuurtoren. 013We klappen de tent uit en gaan lekker in ‘t zonnetje zitten. Even denken we weer pech te hebben, want er komt een grote bus met toeristen aan. Maar gelukkig is het stil ‘s nachts en slapen we allebei heerlijk! ‘s Morgens lopen we nog even door het bos naar zee en we wandelen op het strand. Het is een schitterende kuststrook met een mooi zandstrand. 014Dan rijden we verder naar Kolkasrags. We parkeren de auto op een parkeerplaats en lopen naar het strand. Hier kijken we vanaf ons bankje naar de zee en blijven enige tijd genieten. 016We zien een eilandje met een vuurtoren, zou dat Saaremaa zijn? Er staat een houten uitkijktoren naast het strand, vanaf waar je een bos- en zeezicht hebt. 017We besluiten de bosrijke route langs de zee te blijven volgen tot aan Jurmala. Daar gaan we landinwaarts om een paleis van Bartolomeo Rastrelli in Jelgava te bekijken. In dit paleis liggen de sarcofagen van het koningshuis van Koerland (nu zeggen Rastrelli en Koerland ons eerlijk gezegd niet zoveel, maar het paleis is wel mooi Glimlach). 020022Het laatste stuk rijden vandaag gaat lekker vlot. Aan het begin van de middag komen we aan in Riga de hoofdstad van Letland. We kamperen aan de rivier met zicht op het oude centrum van Riga aan de overkant! We horen van andere mensen dat het strand waar we vanochtend waren zo ongerept is omdat in de Sovjet tijd het verboden terrein was (ze waren bang dat mensen naar Zweden zouden zwemmen). Daardoor is hier nog heel weinig ontwikkeling. We zitten bij de tent te genieten van het uitzicht. Als het donker wordt, is het erg leuk om vanuit bed alle lichtjes van de stad te zien. We slapen heerlijk met het geluid van het klotsen van de rivier.023
We ontbijten nog even langs de rivier en dan stappen we op naar het oude centrum van Riga. We rijden de brug over en proberen een parkeerplaats te vinden. We twijfelen of we hem langs de rivier neer zullen zetten. Ineens mogen we alleen maar linksaf en rijden we dezelfde brug dus weer terug, weg van het Centrum. Co probeert te draaien en dat lukt niet eerder dan ruim 6 kilometer verder Bedroefde emoticon. Het is een behoorlijk drukke verkeersader en afslaan mag en kan niet. Dan lukt het ons om te draaien en we gaan dezelfde weg weer terug naar het centrum. Die brug kennen we nu wel! 024We parkeren de auto waar we al waren, gewoon langs het water en we lopen het oude centrum in. Het is een vrij klein centrum en het is nog stil zo vroeg in de ochtend. Op de camping kregen we een kaartje met de highlights van de stad, alles is makkelijk te vinden. We komen eerst langs de “drie broers”. Een aantal sfeervolle pandjes, elk uit een verschillende eeuw. 025Via het grootste plein bij de Dom (die gerenoveerd wordt) lopen we verder de stad in. Eerst een kopje koffie met een gebakje, want dat is ook al weer even geleden Knipogende emoticon 027028037We komen langs de Buskruit Toren, één van de verdedingswerken van de stad. Oorspronkelijk uit 1330, maar verschillende malen opnieuw opgebouwd. Het dankt z’n naam aan de opslag van buskruit in de 17e eeuw. 029Het Vrijheids Monument is het symbool van de Letse onafhankelijkheid en is van ver te zien. Ernaast staat de het Nationale Operagebouw, langs het stadskanaal.030 We sluiten ons bezoek af met het Raadsplein, waar het gemeentehuis is en "Het huis van de zwartkoppen”. De Broederschap van de Zwartkoppen ontstond in de 13e eeuw en verbond jonge, vrijgezelle handelaren.035 036
In de Tweede Wereldoorlog is dit plein volledig platgebombardeerd en de gebouwen die er staan zijn daarna weer opgebouwd conform het origineel.  Na een paar uur zijn we terug bij de auto. We gaan op zoek naar de orthodoxe kerk met de auto en we stellen hem in op de GPS. Dan zitten we ineens wéér op de brug de stad uit en krijgen we het hele gedoe weer opnieuw om de stad in te komen. Co wordt er gek van Emoticon met ontblote tanden Uiteindelijk bereiken we de orthodoxe kerk. Tijdens de Sovjet periode deed de kerk dienst als planetarium en restaurant. Nu is het gebouw weer in gebruik als kerk. 038We laten Riga achter ons en rijden de stad uit. Langs de weg staat een fruit en groentekraam waar we verse aardbeien, rode bessen, blauwe bessen en bosbessen kopen voor een lekker toetje vanavond. Onze bestemming is het Nationaal Park Gaujas. Via een grindweg vinden we midden in het park een mooie camping aan een meer. Er is een plek dicht bij het water, waar we de tent neerzetten. We mogen openhaardhout van de eigenaar gebruiken voor een kampvuur vanavond. De eerste keer deze reis, terwijl we als we in Afrika reizen dat dagelijks doen! Genieten dus!041Als we opstaan hangt er een mooie witte ochtend sluier over het meer. Dat is pas ontbijten met uitzicht. Na het ontbijt pakken we in en gaan we op pad.042We rijden dwars door het park, het is een mooie route. Na ruim een uurtje met allerlei kleine binnenwegen ziet Eef ineens langs de weg een bord van Estonia. Kennelijk hebben we Letland inmiddels verlaten.

Ardievas Latvija!

Voor meer foto’s zie map 25. Latvia in de Gallery.