Üdvözlöm Magyarországon!

32. HungaryWelkom in Hongarije dus. We zien ineens andere kentekens op de auto’s, de huizen zien er anders (lees: armoediger) uit en ook de taal op de verkeersborden is heel anders. We hebben niet gemerkt dat we de grens over zijn gegaan Glimlach Er was geen grensovergang te bekennen. We informeren bij een benzinestation naar een wegvignet. Dit blijkt alleen nodig voor de tolwegen. We rijden naar het Balaton meer. Dat is eigenlijk dubbelop, want het woord ton betekent al meer. Langs het meer zijn er helaas geen wegen. We nemen een route die vlak bij het meer uitkomt. Daar lunchen we en we lopen naar het meer. 007006We zijn wat verwend met de meren in Slovenië. Het Balaton is bruin van kleur en voordat je het water ingaat moet je door een dikke laag slib. Wel indrukwekkend is de grootte van het meer: 79 km. lang en de grootste breedte 15 km. De gemiddelde diepte is maar 3 meter, waardoor het water ‘s zomers relatief warm is. We vinden een kleine camping langs de weg en besluiten morgen verder langs het meer te rijden naar Boedapest. Als we de volgende morgen “langs” het meer rijden, zien we niets van het meer. Als je wat wilt zien moet je eerst een dwarsstraat inrijden en vervolgens tussen de 30 en 100 meter nog er naar toe lopen. Jammer is dit, want in ons boek stond dat dit een scenic route is. Van lokale mensen horen we dat het meer inderdaad niet zo helder en schoon is dit jaar. De verdere route blijft het een vlak landschap met velden met zonnebloemen en veel grasland en zo komen we in Boedapest. 003004We rijden eerst naar een Toyota garage, waar we uiterst vriendelijk worden geholpen door een medewerkster. Helaas is er vandaag en morgen geen plaats voor een servicebeurt, wel op vrijdagmiddag. Zo spreken we af voor vrijdag en gaan we naar onze camping. Onze camping ligt midden in de stad, is druk met tenten en campers en toch erg stil. We besluiten de tent uit te klappen en vervolgens de stad in te gaan. We kopen op de camping een ticket voor een ‘hop on hop off’ bus. De bus stopt 700 meter van de camping vandaan. We wandelen op ons gemak naar de bushalte en al gauw komt de bus aangereden. Het is een dubbeldekker en we zitten heerlijk boven in de wind. Op onze koptelefoon kunnen we in het Nederlands luisteren naar een uitleg over de stad en de bezienswaardigheden. 039
Zo worden we rondgereden en zien we in 2 uur de belangrijke highlights op deze route. Daarna nemen we nog een andere route, ook deze duurt 2 uur. Om half 7 besluiten we ermee te stoppen. We zijn verzadigd met alle informatie over de stad en we hebben een beeld waar we morgen nog naar toe willen. Omdat het al laat is geworden rijden de hop on hop off bussen niet meer en dus nemen we de metro terug naar de camping. Ook leuk om te doen! 042Het is wel interessant om te zien dat vergeleken bij andere landen Hongaren veel meer afstand tot elkaar houden. Voordat we met het koken & eten beginnen, hebben we eerst nog al wat mensen die graag de auto, tent en route willen bekijken. Erg leuk en gezellig. Na het eten zitten we nog lang buiten en genieten van de heerlijke temperatuur.
Ons ‘hop on hop off  ticket is 2 dagen geldig. Helaas start de eerste bus pas om 10 uur (en voor ze bij onze halte zijn is het half elf). Wij houden van lekker vroeg op stap en nemen dus de metro de stad in. 013Het is 5 haltes en we stappen uit midden in het Centrum. Boedapest is in 1873 gevormd door het samenvoegen van Boeda en Óbuda op de westelijke oever van de Donau met Pest op de oostelijke oever. 025We lopen via de Kettingbrug naar de overkant. 038
Er zijn elf bruggen over de Donau, die allemaal in de Tweede Wereldoorlog kapot geschoten zijn. Dat geldt overigens ook voor 80% van de stad, maar daar is niets meer van te zien doordat het schitterend is opgebouwd. We wandelen heerlijk in de vroege morgen. We lopen langs de kathedraal en het het parlementsgebouw. Het parlementsgebouw behoort tot de fraaiste monumenten van de wereld. We hoorden dat van de bouwkosten van dit gebouw men een stad had kunnen bouwen voor 60.000 inwoners. Bizar toch.041019020Daarna gaan via de Margarethabrug naar het Margeretha-eiland in de Donau. Hier mogen geen auto’s rijden en iedereen is aan’t wandelen, joggen of fietsen. We gaan weer terug het centrum aan de Pestzijde. Volgens alle boekjes moet je in het mooiste koffiehuis van Europa genaamd New York Cafe geweest zijn, dus daar gaan we even koffiedrinken. 049048Het ziet er inderdaad schitterend uit, maar helaas is de service buitengewoon slecht. We bestellen koffie/ thee met gebak. De cappuccino van Co is lauw en gaat dus retour. Tegen de tijd dat Eef haar thee op heeft, komt Co’s tweede cappuccino pas – nu wel warm. Het gebak is er nog steeds niet. Pas als we onze thee en koffie op hebben, komt het gebak eindelijk. Wij bedanken hiervoor en lopen naar de toonbank om te betalen en melding te maken van onze ongenoegens. De manager vind dit maar niets en zegt “het gebak is er nu toch”. Co legt hem uit dat als je pretendeert dat je het beste koffiehuis bent, je dit ook moet kunnen waarmaken. De manager is niet geïnteresseerd in zijn verhaal en zegt “gaat u zitten, dan kom ik met de rekening”. Heel vreemd ook dat hij geen excuses maakt. Kortom wij zijn naar buiten gelopen zonder te betalen. Wij wandelen weer verder naar ons volgende bezienswaardigheid en nemen de bus naar de Burchtheuvel in Boeda waar de burcht, de Matthiaskerk en het vissersbastion zijn. 045029Vanuit hier hebben we ook een prachtig uitzicht over de stad. We gaan met de bus naar het eindpunt van de route, waar we een boottocht maken op de Donau. De Donau ontspringt in het Zwarte Woud in Duitsland en stroomt 2829 kilometer later in Roemenië in de Zwarte Zee. Het is de één na langste rivier van Europa. 028014Na een uur varen, wandelen we de kade weer op en en gaan op zoek naar de Grote Markthal. Tegenover de markt vinden we een Franse bakker waar we even lunchen. In de markt zijn 180 winkels die levensmiddelen verkopen: groenten, fruit en vlees etc op de begane grond en boven Hongaarse souvenirs. Vooral het gebouw is erg mooi. 036054056Daarna lopen we langs de oever van de Donau naar de opstapplaats voor de bus. Laat in de middag zijn we op de camping terug. Even bijkomen van al ons loop- en bezoekwerk. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot boven de 35 graden en er staat geen zuchtje wind. Gelukkig is hier schaduw! We besluiten lekker bij de tent te blijven en in een klein restaurantje naast de camping een heerlijke Hongaarse goulashsoep te eten! 058
Dan is het vrijdag, we hebben een relaxte ochtend op de camping omdat we vanmiddag naar Toyota gaan voor onze servicebeurt. We ruimen alles op, werken nog wat aan het blog en zeggen onze buren gedag. 059Naast ons kampeert een pools gezin (Wojciech, Ola, Olivia en Zuzanna) waar we leuk contact mee hebben. Ze nodigen ons uit om langs te komen als we in Polen zijn, wie weet! Ook nemen we afscheid van een Australisch koppel Justin en Jennifer (helaas niet gedacht aan een foto), die al anderhalf jaar met hun eigen auto onderweg zijn. Erg leuk hen te ontmoeten en grappig te merken dat we veel dezelfde ideeën en een zelfde stijl van reizen hebben. Als aandenken krijgen we een klein koala beertje. 062We kijken ook met bewondering naar de opbouw van hun auto en hopen elkaar waar ter wereld  nog een keer te ontmoeten (www.globatrol.com). We doen nog even boodschappen en lunchen bij het winkelcentrum in de schaduw dan vertrekken we richting Toyota. We worden allerhartelijkst ontvangen door Zsuzsa Bánhalmi en Zsigmond Csatáry en na een uurtje is de auto al klaar en  rijden we weer verder. Lekker gevoel dat we er weer een tijdje tegen kunnen!061Het is druk op de weg en het is drukkend warm (37 graden). Het duurt een uurtje voor we de stad uit zijn en we een rustige binnenweg hebben gevonden. Het is al laat in de middag en we rijden langs de Donau die de grens met Slowakije vormt. Er zijn niet zoveel grensovergangen dus rijden we door naar Gyor. Daar stoppen we bij een kleine landelijke camping. Hoogste tijd voor een knipbeurt bij Co. We staan een beetje achteraf dus hier kunnen we dat wel doen. We hebben een heerlijke avond. Het koelt ‘s nachts goed af, dat is lekker om te slapen. Op ons gemak breken we op en een uurtje laten verlaten we Hongarije.

Viszlát Magyarország!

Voor meer foto’s zie map 21. Hungary in de Gallery.