Dobrodošli v Sloveeniji

34. Slovenia
Bij de grens van Slovenië wuift de politie ons verder en ook de douane werpt alleen een snelle blik op ons paspoort en wenst ons een goede reis. Makkelijk hoor. 002De eerste camping die we zien is bij een of ander waterparadijs, ontzettend druk en ontzettend duur… dus we rijden door. Gelukkig vinden we een mooie camping aan een rivier. 003Terwijl Co kookt, zet Eef de tent op. En niet veel later zitten we aan het water te genieten van een heerlijke maaltijd (bietjes met spekjes en ui, gekookte aardappelen en draadjesvlees met lekkere jus Emoticon die tong uitsteekt)!
Na het ontbijt rijden we naar de hoofdstad van Slovenië: Ljubljana. De route gaat over het platteland en we genieten van de heuvels met kleine dorpjes, kastelen en kerken. 004Officieel moet je hier een tolvignet kopen voor snelwegen en tolwegen, maar aangezien wij niet op grote wegen rijden, hebben we dat niet gedaan. Als we in de stad aankomen, parkeren we onze auto op een parkeerplaats in het Centrum. Iets verderop blijkt het het bekende Kongresni plein. Een historische plek gebouwd in 1821. Zo werd er onder andere in 1918 door een mensenmassa de onafhankelijkheid uitgeroepen en in 1945 hield de Joegoslavische leider Tito een speech vanaf het balkon van het Universiteitsgebouw. 005006We zijn verrast door Ljubljana. Het blijkt een pittoreske, mooie en vooral een gezellige en overzichtelijke stad. Na een kopje koffie op het plein, wandelen we door de stad. Eerst naar het Prešeren plein, het centrale plein van de stad. Hier ligt het prachtige rode Franciscanenklooster en -kerk uit 1660. Er tegenover is de Drievoudige brug.007008009Dan bezoeken we de Centrale markt, een overdekte markt en de bloemenmarkt. Ontzettend gezellig. 010Boven de stad troont de burcht uit. We zien de Drakenbrug, op deze brug staan 4 koperen draken. De draak is het symbool van Ljubljana, volgens de legende de beschermer van de stad. 021013In korte tijd zien we ontzettend veel interessante gebouwen en proeven we van de sfeer in de stad. Opvallend zijn ook de brede straten. 015018We hebben met veel plezier rondgelopen. Dan gaan we naar het noord oosten, naar Bled. In het midden van het meer ligt een klein kerkje dat alleen met een bootje te bereiken is. 022De omgeving is erg mooi, alleen verschrikkelijk veel mensen. We besluiten hier niet te blijven, de camping is echt massatoerisme en wat verder door te rijden. Een half uur later zijn we in het gebied Bohinj. Bohinj ligt tegen de Julische Alpen een prachtig berg- en meren gebied. ‘s Winters is dit een skigebied. We beseffen ons dat we bijna bij het drielandenpunt zitten: Italië, Oostenrijk en Slovenië komen hier bij elkaar.De camping is heerlijk rustig en we besluiten hier 2 nachten te blijven staan
Het is zondag en we zijn wat lui vandaag. Eerst een heerlijk ontbijtje met een gekookt eitje, waar we heerlijk zout met witte truffel over strooien. Dat is zo lekker is dat je het altijd wilt blijven gebruiken, dank aan Frank voor een nieuwe verslaving Knipogende emoticon.
024
Eef doet de was, het is zo warm dat het zo droog is. Verder houden we het lekker rustig en genieten van het relaxen en het zonnetje
Dan is het weekend voorbij en reizen we weer verder. Eerst kopen we wat verse broodjes en we rijden verder het dal (kloof) in. Bij het Bohinjsko Jezero meer gaan we heerlijk ontbijten. 025Daarna rijden we 40 kilometer terug om onze route weer op te pakken naar het Oosten van Slovenië. Tijdens het rijden over binnenwegen zien we aparte gewassen die tegen draden aan omhoog groeien. We denken dat het bonen zijn. Eef vraagt het aan een vrouw die langsloopt en het blijkt mout te zijn, waar ze bier van brouwen. 028Ook zien we aparte rekken van hout waar ze zowel hout, hooi, maiskolven als reclameborden inhangen. 027029We rijden 190 kilometer verder en genieten enorm van de route. Slovenië is zo mooi, heel landelijk, goed onderhouden huizen, heel sfeervol. We stoppen bij een camping naast een thermenzwembad. Je kunt kiezen voor een overnachting met of zonder toegang tot het zwembad. Dat is een stuk plezieriger dan dat het standaard bij de prijs inzit. We besluiten te stoppen en ons hier te installeren. Terwijl Eef bij de receptie alles regelt, zet Co de tent op. Even later komt Eef met toegangskaarten voor de Thermen en na de lunch gaan we erheen. Het is wat bewolkt en fris, dus we hebben er wel zin in! Daar maken we een paar uur gebruik van diverse bubbel- en zwembaden en de sauna. Eind van de middag verlaten we het zwemparadijs en gaan terug naar de camping. Thermen was wel een groot woord: het was meer een zwemparadijs uit de 70e jaren. Niettemin hebben we er heerlijke uurtjes doorgebracht..Terug op de camping kijken we de route even na voor de komende dagen en de daarbij de eventuele bijzonderheden. Ook zijn we op zoek naar een Toyota garage waar we de auto een servicebeurt kunnen laten geven. Tot nu toe waren de garages die we bezochten volgeboekt voor de komende dagen.

Als we de volgende morgen wegrijden, houden we de route aan die langs de grens met Kroatië loopt. Het is een erg landelijke route. Volgens de wegenkaart en GPS moeten we toch vlakbij de grens met Hongarije zitten. We verlaten vandaag Slovenië, het laatste land van het voormalig Joegoslavië. We hebben heel erg genoten van deze landen: Macedonië, Montenegro, Servië, Bosnië Herzegovina, Kroatië en Slovenië. Het zijn landen die soms een negatief imago hebben door verhalen in de media. Wij hebben echter genoten van de schoonheid van deze landen en ook de vriendelijkheid van de mensen. Deze landen stonden eigenlijk niet op onze oorspronkelijke globale reisroute, en we zijn erg blij dat we ze toch bezocht hebben. Het is tenslotte ook Europa! We hebben inmiddels dus Rusland uit de route laten vervallen. Dit werd te krap in tijd en we zouden Moskou en St. Petersburg geen eer aan doen om daar snel doorheen te rijden. Bovendien is dat geen Europa. We streven ernaar om rond half augustus in Finland zijn.

Poslovite Slovenija!

Voor meer foto’s zie map 20. Slovenia in de Gallery.