De romantische waterstad Venetië

Voordat we aankomen in Venetië bestuderen we de kaart. Op internet lezen we namelijk steeds “camping in Venetië, direct aan het water”. Nou dat klopt maar dan in de provincie Venetië en dat ligt nog kilometers ver voor Venetië zelf. Je kan dan wel met trein, bus of boot naar Venetië toe. Waarschijnlijk is er morgen een staking van het openbaar vervoer, dus dat werkt niet lekker. Het is een drukte van jewelste op diverse campings en we besluiten gewoon verder te rijden tot Venetië tot we niet verder kunnen. We rijden over een soort dijk aan beide kanten water. Als we in Venetië aankomen, gaat Eef eerst op zoek naar de Tourist Information. We zijn niet de enigen, dus het duurt een uurtje voor ze weer bij de auto terug is. We besluiten naar een camping op het Lido te gaan, een eiland tegenover Venetië. Dus eerst naar de boot. 040We hebben geluk dat we direct meekunnen. Het is een schitterende tocht, we varen op het Canale Della Giudecca en het Canale Di San Marco en passeren dus het San Marcoplein. We hebben mooi weer en het uitzicht is fantastisch. 043051046Als we op het Lido aankomen en van de boot rijden, blijkt onze camping 800 meter verder op te zijn. Ideaal! Daar aangekomen treffen we een vriendelijke eigenaresse, die ons alles verteld over het openbaar vervoer, het eiland en de terugweg en het eiland. En een heerlijk rustige camping. 053Vanaf het Lido neem je de waterbus naar Venetië en na 10 minuten meert hij af bij het San Marco plein. Schitterend toch. Alleen hebben we pech, het weer verandert en in de nacht horen we het al regenen. De voorspelling voor vrijdag is niet zo best, veel regen en wind. Dat blijkt ook de volgende dag als we wakker worden, dus houden we een camping dag en gaan zaterdag Venetië bezoeken.
054
Venetië. Een stad met een magische klank. De naam Venezia kwam voor het eerst voor in het Romeinse tijdperk, toen vooral vissers op de zandbanken woonden. Vervolgens begonnen welgestelde Romeinen in Venetië hun zomerverblijven te bouwen. De meerdere dorpen die zo ontstonden, transformeerden in de loop van de tijd tot één stad. Bruggen werden aangelegd om de eilanden te verbinden en Venetië kreeg een beschermheilige: Marcus van Alexandrië. Na zijn dood werd hij begraven op de plek waar nu de basiliek van San Marco staat, aan het San Marco plein. Het is een stralende dag vandaag. We zijn vroeg op en nemen de ‘gewone’ bus (paar minuten) naar het waterbus station. Eerst even een ticket kopen voor 2 dagen, die we ook kunnen gebruiken voor de ferry terug. De waterbus brengt ons in 5 minuten naar de overkant, rechtstreeks naar het San Marco plein. 057We lopen langs de brug Ponte dei Sospiri. De stad bestaat uit verschillende eilanden die in een lagune liggen, en waar al het transport dus via het water moet gebeuren. We zien vuilnisboten, bevoorradingsboten, politie, brandweer, ambulance ofwel alles gaat over het water.060059Het is pas 8 uur en dus heerlijk rustig en we bekijken op ons gemak de omgeving van het plein, het Palazzo Ducale en de Basiliek Di San Marco.064065Tijd voor koffie en we vinden een leuk tentje waar alleen maar lokale mensen aan de bar zitten. Op het plein zelf is een stuk afgezet in verband met de zaligverklaring van een geestelijke. De basiliek is hierdoor vandaag dus gesloten voor publiek. De basiliek staat ook in de steigers in verband met renovaties. Na een uurtje op het meest toeristische deel van Venetië te hebben rondgelopen, wordt het wat drukker. We waaieren uit naar de andere delen van Venetië. We zien dat er bij verschillende huizen schotten bij de voordeur zitten. 099Venetië voert al jarenlang een strijd tegen het water. Meerder keren per jaar zijn er overstromingen vanuit de Adriatische Zee. Deze overstromingen zijn de afgelopen tijd in frequentie en hevigheid toegenomen. Dat komt doordat de zeespiegel steeds meer stijgt. En bovendien is de stad aan’t zinken: gemiddeld met 2 millimeter per jaar (door de zachte ondergrond). Dat lijkt misschien weinig, maar op langere termijn praat je over centimeters en zelfs decimeters! Men werkt wel aan een systeem dat bestaat uit 78 beweegbare caissons die omhoog kunnen worden gezet en daarmee voorkomen dat teveel water de lagune in kan stromen. Het is één groot feest: wat een mooie stad, de huizen, paleizen, bruggetjes, de hele sfeer, en wat is het groot! 069078096We belanden tenslotte in de joodse wijk. Weer een andere sfeer en andere mensen. 084Na de lunch nemen we de waterbus naar het eiland Murano het eiland van de glasblazers. Er is veel schitterend glaswerk te zien. Allemaal galerieën en winkeltjes en zelfs een museum. 086Helaas zijn er geen glasblazers te vinden. Iemand anders mompelt achter ons “made in China”, misschien soms wel, er is wel veel kwaliteitsverschil te zien. We verlaten het eiland en gaan een ander deel van Venetië bezoeken. We wisselen het wandelen af met de waterbus, omdat het erg leuk is om Venetië ook vanaf het water te kunnen zien. De bushaltes drijven trouwens ook in het water. 074093072
Zo doen we het Grand Canal in beide richtingen en nemen we verschillende andere routes. Om een uur of 5 gaan we nog even naar het San Marco plein. Daar neemt de drukte wat af. De meeste toeristen zijn alweer afgevoerd met grote bussen, de trein of immense cruiseschepen. Alleen degenen die hier woont, een hotel heeft of op één van de eilanden verblijft is er dan nog. Genoeg hoor, denk niet dat het stil is. 095
We nemen de waterbus naar een andere wijk die niet zo toeristisch is en vinden een leuke trattoria om te eten. 102Het is heerlijk! Om half elf besluiten we terug te gaan naar de camping. We nemen de lange route met de waterbus over het Grand Canal. Zo kunnen we mooi naar binnenkijken bij de hotels, huizen en appartementen die verlicht zijn. De Realto brug staat helaas ook in de steigers.103104108Het is half een, ruim 16 uur later dan toen we vanochtend van het Lido vertrokken, als we op onze camping arriveren. Met een heel gelukkig en voldaan gevoel kruipen we snel onder ons dekbed en ronken door tot de volgende morgen. Tijd om Venetië weer te verlaten. We rijden naar de ferry en we kunnen als laatste auto er nog net bij op. We varen voor de laatste keer op het Grand Canal voor het San Marco plein langs en daar zijn allerlei bootjes met roeiers in mooie boten en kleurrijk gekleed. 110111Het gaat om één of ander festival. Leuk om te zien en de ferry houdt iets in voor de roeiers om ze tijd en ruimte te geven om te passeren. Dan nemen we afscheid van Venetië en rijden van de boot in de richting van Florence. 109Ciao Bella Venetia!
Kijk voor meer foto’s in map 10. Italy (in de Gallery).