Wilkommen in Österreich!

001Als we Oostenrijk binnenrijden, gaan we eerst even naar een Toyota garage. Eén van de lampen in de voorbumper is kapot en we vragen hen om deze even te vervangen. Ze krijgen hier nooit 4WD auto’s en het kost hen een uur om de lamp te vervangen. Wel bijzonder is dat ze ons alleen maar de kosten van de lamp rekenen en geen arbeidsloon. Goede Toyota service zoals we gewend zijn in Zuid Afrika!
002
Daarna is het nog maar een kort stukje naar Klosterneuburg, een leuk stadje aan de Donau en 10 kilometer Donauopwaarts van Wenen. Hier gaan we op een camping staan. Na het eten bekijken we de kaart van Oostenrijk om onze route voor de komende dagen te bepalen. We hebben erg zin om de natuur op te zoeken. Ookal is het leuk om de hoofdsteden van Europa te zien, we zijn niet op een multiple citytrip. Vandaag gaan we toch wel Wenen bezoeken. Als we wakker worden, kunnen we het kasteel aan de overkant niet eens zien – zo mistig is het. Een beetje teleurgesteld gaan we op pad, de zoveelste stad in somber weer. Maar tot onze verbazing en plezier is het in Wenen helemaal helder en schijnt er een zonnetje. We parkeren de auto midden in het Centrum in een straatje. En dan lopen we Wenen in. In de winkelstraten is het nog rustig. 003004Wat een mooie, statige stad en wat schoon vergeleken bij eerdere steden. Er zijn heel veel paleizen in Wenen, de meeste zijn in gebruik als hotel. Als eerste bezoeken we de Hofburg. Er staan verschillende mooie gebouwen. 013014009Hier is ook de Spaanse rijschool gevestigd. Dit is oudste nog bestaande rijschool ter wereld, waarschijnlijk uit 1565. 020Oorspronkelijk was de rijschool eigendom van de keizerlijke familie. De adellijke jeugd leerde er paardrijden en paarden werden getraind als rij- en paradepaard voor de hoge hofadel en voor representatiedoeleinden.Tegenwoordig is het een toeristische attractie geworden. De Spaanse Rijschool is vanwege de eeuwenlange overlevering van de oude trainingsmethodes uit de 17e en 18e eeuw, de "schatbewaarder" van de zogenaamde Klassieke Rijkunst. We infomeren of we misschien de stallen kunnen bezoeken. Er blijkt om 11 uur een voorstelling, dus we kopen meteen kaartjes. We kunnen eerst dus nog even wat rondwandelen. Via de Heldenplatz lopen we naar de Theresienplatz, waar ook de Volksopera dichtbij ligt. Er staat een enorme rij voor de kaartverkoop. 018Op de Josephplatz drinken we koffie. Met natuurlijk Apfelstrüdel, want dat is kennelijk net zo Weens als een Wienerschnitzel. 019Om half elf lopen we naar de "Winterreitschule", de barokke rijzaal die onderdeel uitmaakt van de Hofburg stamt uit 1735. Een schitterende zaal. 021Het stroomt al snel vol. Er volgt een uitleg over het gebouw en de rijschool. De naam Spaanse Rijschool verwijst naar twee dingen. Ten eerste de herkomst van de paarden: men reed van oudsher voornamelijk Lippizaners (paarden met een Spaanse achtergrond, veelal uit eigen fokkerij). Daarnaast waren er in de 16e en 17e eeuw veel Spaanse hovelingen aan het Habsburgse hof in Wenen, waaronder verschillende Spaanse rijmeesters die in de rijschool werkten. Dan komen de ruiters de zaal binnen. 025Heel bijzonder om live mee te maken, wat we al vaak op TV gezien hebben. Co maakt enthousiast foto’s, maar dat blijkt niet te mogen. Hij laat zich er niet door weerhouden, al moet het nu wat meer in het geheim en dat is niet makkelijk. Om ons heen zien we tientallen mensen hetzelfde doen. Het optreden is fantastisch, ongelooflijk de patronen die de paarden lopen. 034032033Interessant is ook het "Werk aan de Lange Teugel" (Arbeit am langen Zügel); een volledig volleerd rijpaard laat alle zware dressuuroefeningen in stap, draf, galop, piaffe en passage zien, waarbij de ruiter niet óp zijn paard zit, maar er vlak achter loopt. Dit vergt een grote inspanning en vaardigheid van de ruiter, omdat hij veel minder inwerkingsmogelijkheden ("hulpen") ter beschikking heeft dan in het zadel.027
In de oude tijden kende men ook nog de zogenaamde "oefeningen boven de grond" (Schule über der Erde). Vanuit extreme krachtenbundeling verheffen de paarden zich, of springen zelfs van de grond. Deze oefeningen dienden ooit om het paard te trainen voor het slagveld, maar verwerden later tot stijlfiguur. 028Echt een hoogtepunt! En dat alles op klassieke muziek, dat verhoogt de bijzondere sfeer. Naar traditie rijdt men hier slechts hengsten.
031Als jonge hengsten van 4 jaar worden aangewezen voor gebruik in de Hofreitschule staat hen een lange opleidingstijd te wachten. Pas 8 jaar later (als ze 12 zijn), bereiken ze het hoogste niveau, waarna een jarenlange verfijning en verbetering plaatsvindt. Door de voorzichtige opbouw kan een paard lang mee: hengsten van 25 in de rijschool zijn geen uitzondering!038 Het optreden duurt 70 minuten en we genieten ervan. Daarna wandelen we verder door de stad. We komen door de winkelstraat, waar het inmiddels gezellig druk is en erg mooie winkels zijn met sjiek publiek. 045Ook zien we het Parlementsgebouw en het Stadhuis. 041042016We lopen dwars door de stad weer terug naar de auto. Dan rijden we nog even langs het gebouw met de mooiste akoestiek ter wereld; “Musikverein”. 049Het jaarlijkse Weense Nieuwjaarsconcert wordt hier vandaan uitgezonden op TV. De volgende stop is Volksprater; dit ligt in de oorspronkelijke keizerlijke jachtgebieden. Hier is ook het oudste reuzenrad ter wereld uit 1897. 051Ook Schonbrunn één van de belangrijkste paleizen net buiten het Centrum van Wenen, moeten we natuurlijk even bekijken. 052We hebben genoeg gezien en genoten van Wenen en rijden binnendoor naar Traisen. We rijden door mooie bossen, het gaat al weer lekker landelijk worden. 053We doen even boodschappen voor een paar dagen, want maandag is het een feestdag. Het is al donker als we de tent opzetten. We moeten er voor zorgen wat eerder aan te komen nu het zo vroeg donker wordt. Op de camping is een warme ruimte waar we ons lekker installeren met de laptop en meteen even wat eten. Daarna lekker onder de warme wol. Slaap lekker!

Voor meer foto’s zie map 40. Austria in de Gallery.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen