Van de stad naar het “platteland”

Het is wit van de kou als we de volgende ochtend opstaan. De tent zit onder een dikke laag ijs. De zon is er echter al vroeg en het ijs smelt gauw weg. We hebben zin om op pad te gaan. 054
Het is vandaag Allerheiligen en morgen Allerzielen voor de katholieken. We zien dan ook in diverse dorpjes optochten. Als we weer in een dorp een stemmige fanfare met een lange stoet mensen zien aankomen, stappen we even uit. 058Inderdaad de optocht is vanwege het Allerheiligen. Het hele dorp loopt achter de muziek aan naar het zomerkerkhof, dat in de heuvels ligt. Daar legt men bloemen neer en worden lichtjes aangestoken. In het dorp is ook nog een winterkerkhof, als er ‘s winters sneeuw ligt wordt er daar begraven. Gisteravond zagen we op het kerkhof tegenover de camping ook allemaal lichtjes branden. Apart gezicht. We stoppen even bij een waterval om koffie te drinken. Ookal is het maar 2 graden, in het zonnetje is het heerlijk. 055De natuur is erg mooi en ook de dorpjes zijn leuk om doorheen te rijden. 059060
056We gaan vandaag ons best doen om wat eerder te stoppen. En dat lukt; we volgen de bordjes van een camping die aan een mooi meertje ligt. 063Gelukkig is hij nog open, want veel campings in Oostenrijk sluiten eind Oktober. Co besluit voor de lunch warm te koken, dan hoeven we vanavond niet moeilijk te doen in het donker. 061Eef zit lekker in ‘t zonnetje haar dagboek bij te werken. Dat schiet er doordat we vrij intensieve dagen maken momenteel vaak bij in. Als de zon achter de bomen gaat, zetten wij een tafel bij een bankje in de hal voor de sanitair ruimten en gaan daar heerlijk warm zitten met mooi uitzicht op de Oostenrijkse natuur. 062Daarna warm douchen en omdat het alweer erg koud is geworden onze thermokleding aan doen voor de nacht. Na zonsondergang werken we nog wat aan foto’s en blog en we gaan vroeg het bed in .Goede morgen Oostenrijk, wat een kou! Het was vannacht –8 graden buiten en in de tent –3. Het is echt winter aan het worden. Als we met onze neuzen boven ons dekbed uitkomen, zien we het ijs dik aan de binnenkant van onze tent zitten. 091We staan op en kleden ons snel aan. We ontbijten, vullen de thermosfles en gaan op stap. De omgeving waar we door heen rijden is prachtig met het wit van de kou op het gras. Het eerste wat we doen is onderweg een heater kopen voor de resterende dagen in Oostenrijk en Zwitserland. Als we voor ‘t slapengaan kunnen zorgen dat alles droog is, dan slaapt dat een stuk behaaglijker. Nu maar hopen dat we een camping vinden, want zonder stroom heb je niets aan de verwarming hihi. We rijden naar Salzburg. Als we daar aankomen rijden we even door de stad heen, het ziet er mooi uit. We hebben geen zin om de stad verder te bekijken, even genoeg steden gezien. We rijden verder naar Werfen daar zijn ijsgrotten en men zegt dat je die gezien moet hebben. Helaas, als we er zijn blijkt het al gesloten en het gaat pas weer open in het voorjaar. In de grotten is te weinig ijs op het moment. In de winter groeit het ijs aan en in de zomer gaan de grotten weer open voor een aantal maanden. We besluiten om tijdens onze lunch meteen de tent op te zetten om hem te laten drogen. 065Als we de tent openslaan, begint het ijs meteen te smelten dus snel met handdoeken droog wrijven en na 45 minuten in het zonnetje vertrekken we weer met een droge tent. We blijven lachen en genieten. We rijden naar Dienten. In Dienten wonen Bert en Martina. We hebben hen ontmoet in Riga. Het was een vrij korte ontmoeting, maar we hadden wel meteen een klik met elkaar. We beloofden als we in Oostenrijk zouden komen, dan bezoeken we jullie. Vandaar onze route wat aangepast en nu dus naar Dienten. We bellen even en vragen precies de weg. Bert legt het uit en we zien hun in 5 minuten. Ze wonen in een echt Oostenrijks huis, beneden wonen Bert’s ouders en boven Bert en Martina met hun kindjes Niklas en Hannah. 066Na een warm welkom gaan we gezellig naar buiten in het zonnetje koffiedrinken, met schitterend uitzicht op de bergen. 068We praten, eten en er is een gezellige sfeer. We doen meteen even de was. Martina en Bert nodigen ons uit binnen te slapen en alhoewel we gek zijn op onze tent, we herinneren ons de extreme kou van gisternacht nog al te goed dus we maken graag gebruik van het aanbod. De volgende morgen zitten we om 7 uur gezellig met z’n allen aan het ontbijt. 071Na een warm afscheid, ook de moeder van Bert komt nog even gedagzeggen, vertrekken we. We krijgen nog twee warme fleecejacks mee en een tasje lekkernijen. Zo lief! Wij rijden naar een Toyota garage voor een kleine servicebeurt. Wij vertelden aan Bert dat we al een paar weken proberen om een afspraak voor een beurt te maken en hoe moeilijk dat in dit deel van Europa is; wachttijden van meer dan 10 dagen. Absurd toch. Bert zegt “ik ga even bellen hoor”. En na 5 minuten komt hij terug met het bericht: morgen worden jullie om 9 uur in Brück verwacht voor jullie servicebeurt. Fantastisch! En nu zitten we dus bij de Toyota garage. Om 11 uur rijden we weer verder naar Zell am See. Het is een schitterende route, we zien sneeuw op de bergen en pittoreske dorpjes. 075076We lunchen bij de Krimmler waterval. Met een hoogte van 380 meter de hoogste gefaseerde waterval van Europa.079Via Gerlos rijden we daarna naar Zell am Ziller. We zijn nu in het Zillertal. 082Co heeft veel herinneringen aan de skigebieden hier, hij zit zichtbaar te genieten. Via allerlei skigebieden zoals Kaltenbach en Fügen rijden we het dal weer uit. 083Co stelt voor om een stukje via Duitsland te rijden, zodat we ook nog wat van Beieren zien – dat heel anders is dan de rest van Duitsland. We komen via een mooie pas langs de Aachensee en bij Glashütte gaan we de grens over naar Duitsland. In de loop van de middag zijn we in Bad Wiessee. Er is een camping die het hele jaar geopend is. We zijn benieuwd of het hier ook zo koud is, zodat we onze heater vanavond kunnen uitproberen! Ookal was het niet zo koud vannacht, de heater was heerlijk. Het is zo lekker om in een droge tent te stappen en dat de lakens en het dekbed niet klam zijn. We zijn al vroeg eruit, we hebben zin om verder te gaan. Helaas komt de campingbaas pas om 8 uur, zodat we kunnen betalen. We rijden eerst het dorp in, op zoek naar herinneringen van Co – maar alles is erg veranderd. Beieren is erg gemütlich, een leuk sfeertje en mooie huizen. 085087Dan binnendoor naar München, waar we even door het centrum lopen. 088Na een kop koffie rijden we door naar Garmisch-Partenkirchen, waar op Nieuwjaarsdag altijd de skiafdalingen zijn. In de verte zien we de bergen van Oostenrijk liggen. Een half uurtje later rijden we Tirol alweer binnen.089 Het is een erg leuke route die we vandaag rijden, we passeren veel (ski-) dorpjes. Als we meer tijd zouden hebben, is het ook een ideaal gebied voor mooie wandeltochten. We hebben allebei echter zin om meer naar het Zuiden te gaan, zodat we daar nog wat tijd hebben voor we oversteken naar Marokko. In de loop van de middag komen we aan in Nenzing, waar we een mooie camping met uitzicht op de bergen vinden. We hebben hier wederom veel bekijks en aanspraak. De volgende ochtend gaan we na het ontbijt en een heerlijke warme douche op pad. Het is nog 12 kilometer voor we bij de grens zijn. Hier verlaten we Oostenrijk. 090
Voor meer foto’s zie map 40. Austria in de Gallery.