Spanje; op weg naar de overkant

001We rijden door de bergen Spanje binnen. De pas die we nemen is schitterend, steile afgronden vlak naast de auto. Ook rijden we door een aantal tunnels. De weg duurt langer dan we verwacht hadden. 004 Het is al 6 uur en dus donker als we op een camping in Boltaña aankomen. Er zijn verder geen gasten, dus de boiler wordt snel voor ons aangezet. Het was een pittige reisdag. We hebben allebei een hekel aan in het donker koken. Maar ja, het is niet anders. Wij zeggen altijd als je goed eet en goed slaapt, dan kun je alles aan. Dus gaan we toch gewoon lekker vers koken en na de afwas lonkt ons bed. De slagboom op de camping is tussen 12 uur en 8 uur dicht, dus we kunnen pas na 8 uur vertrekken vandaag. Dat betekent dus een extra lange douche, heerlijk! De route is met recht scenic te noemen. Het is mooi helder weer en we kunnen ver kijken. 010007Op een bepaald moment zien we beneden in het dal de wolken hangen. 009
En nog weer even later rijden we weer in de wolken en dat blijft lange tijd zo. Het miezert zelfs wat. Als we meer naar het Zuiden komen, trekt het helemaal open. Al is het landschap dor, de kleuren zijn schitterend. 011We rijden naar Sigüenza. Het is een erg mooi plaatsje met veel hoogteverschil en leuke oude straatjes. 012016We zetten de tent op aan de voet van een kasteel. Fantastisch wat een mooie plek! 014Bovendien is het strakblauw en 22 graden, dus gauw de korte broek aan, stoeltjes neerzetten en genieten. De dorpelingen vinden het erg leuk dat we hier staan, ze spreken alleen geen Engels en wij geen Spaans. We eten voor het eerst in weken weer buiten. Na de afwas lopen we nog even om het kasteel heen, het blijkt een hotel te zijn. Ook lopen we door de kleine straatjes, wat een sfeer!017
Co doet een korte broek aan en stapt naar buiten. Brrr de tent zit onder het ijs! Iets te enthousiast dus, maar hij is een bikkel en hij doet net of hij niet doorheeft dat het maar 2 graden is Glimlach Na het ontbijt rijden we naar Madrid. Madrid is één van de grootste steden van Europa met 3 miljoen inwoners. Dat is te merken, ruim voor de stad is het al hardstikke druk op de weg. 018Rond half 10 zijn we er. We rijden even door het Centrum en drinken koffie in een parkje naast het koninklijk paleis. We hebben zin om naar het Zuiden te gaan, dus een uurtje later zijn we weer op pad. Het eerste stuk is de natuur vrij kaal. Daarna rijden we door een heuvelachtig gebied, waar we zover we kunnen kijken olijfbomen zien. 020We stoppen even bij een boomgaard, de bomen hangen vol met olijven! Wel anders toen we hier 7 maand geleden waren. 019We willen ons een paar dagen kunnen voorbereiden op de oversteek naar Afrika. Voorbereiden houdt in: de was doen, de auto opnieuw inpakken, inlezen over de landen, boot regelen en dergelijke. We hebben een camping uitgezocht waar we tot zondag zullen blijven. Dus zondag pakken we de draad weer op. Het is zondag 15 november en we zijn vroeg op zoals altijd. We laten de tent drogen en na het ontbijt douchen we. We werken nog wat op onze laptop om kaarten binnen te halen van Tracks4Africa. Daarna de tent inklappen en we gaan we op weg. We rijden een mooie route binnendoor en hebben prachtige vergezichten met leuke witte dorpjes.021 Onze bestemming zijn Marjolijn en Renée die in Monda wonen. In het begin van onze reis bijna 7 maanden geleden zijn we ook bij hen geweest. We komen aan om half 5 en praten bij over de afgelopen maanden. 023Het is een warm en gezellig weerzien. Daarna gaan we lekker tapas eten in het dorp. 026
En dan is het alweer tijd om onder de wol te kruipen. Het is een heerlijke zwoele avond en we praten nog even in de tent over de weersomstandigheden in Oostenrijk en Zwitserland brrrr maar het was wel leuk. 024025Het is vroeg dag, Marjolein en Renée hebben een afspraak in de buurt van Marbella en rijden voor ons uit. We gaan boodschappen doen om onze voorraad wat aan te vullen voor Afrika. Wij weten niet wat we moeten verwachten qua winkels en wat er te koop is dus we hebben de vriezer aangezet, zodat we wat vlees en dergelijke kunnen invriezen. Voordat we alles hebben gevonden in een megasupermarkt, zijn we een paar uur verder. We gaan richting Tarifa daar zullen we morgen de boot nemen naar Tanger. We komen eerst langs Gibraltar. 027Gibraltar is een overzees gebied van de de UK van 7 km2, waar 30 000 mensen wonen. Het is eigenlijk alleen maar een rots. 028Wat apart, er is douane en iedereen ook wandelaars en fietsers worden gecontroleerd. Wat een drukte.
029
We gaan de rots op en genieten van het uitzicht. 033031Wat verderop zien we ook nog wat berberapen, waar de rots van Gibraltar bekend om staat.034036Als we Gibraltar weer uitrijden staat er een behoorlijke file. Als we in de rij staan, gaat er ineens een slagboom neer en de politie geeft aan even te wachten. Wat blijkt; er landt een vliegtuig op onze weg en de weg is dus aan beide zijden afgesloten. Daarna kunnen we verder rijden over de start/landingsbaan Gibraltar uit, heel apart. Eind van de middag komen we aan in Tarifa en we nemen een camping zodat we stroom hebben voor de spullen die nog moeten bevriezen in de diepvries. We eten even wat en gaan in het restaurantje op de camping zitten om aan ons blog te werken. De volgende dag gaan we naar Tarifa. We kopen we een ticket voor de overtocht en rijden naar de douane. 037Daarna kunnen we meteen de boot op. Alhoewel, dat gaat niet makkelijk! We moeten op het achterdek blijven staan, eigenlijk kunnen er alleen personenauto’s mee. 038040
En dan gaan we met volle kracht naar de overkant! 042
041Adios Espãna!

Voor meer foto’s zie map 44 Spain III in de gallery.

NB Als we aan de overkant zijn, zullen onze telefoons niet meer werken. Als we wifi hebben, kunnen we wel mail lezen (cape2nordkapp@gmail.com) en ons blog posten. De komende tijd hebben we als contactpersonen Roos (+31 622032460) en An & Gerard (+31 346 769012) of (+31 621837794). Aan hen kun je een bericht doorgeven of ons satelliet telefoonnummer opvragen.

Lieve allemaal,
En dan, dan kijken we nog eenmaal terug naar Europa. We zwaaien iedereen gedag en weten dat er veel mensen zijn die terugzwaaien. Dank jullie wel, iedereen die enthousiast  reageerde op ons blog, ons uitnodigde om te slapen, te eten of gewoon gezellig samen te zijn. Ook al die leuke mensen die we overal hebben ontmoet en de nieuwe vrienden die we hebben gemaakt; bedankt voor jullie aandacht! We hebben genoten van 7,5 maand Europa. Vaarwel!
En nu, nu kijken we naar de andere kant en zien we Afrika voor ons liggen. We zwaaien en weten dat onze familie en vrienden in Zuid Afrika terugzwaaien en ons weer met open armen zullen ontvangen. Wat hebben we zin om Afrika te verkennen en uiteindelijk weer thuis te komen! 043
We hopen dat jullie ons de komende maanden blijven volgen en ons blijven verrassen met jullie leuke & lieve reacties op ons blog.