Fès, Meknes en Volubilis

Het is vrijdag 20 november. We hebben een rustig dagje vandaag; de was, de extension opzetten en proberen om een aansluiting van het zonnepaneel te repareren. 020Roos komt vandaag aan en zal de komende 10 dagen met ons meereizen. We gaan haar bij het vliegveld ophalen met een taxi van de camping. Voor we vertrekken, zitten we nog even bij de receptie waar de WIFI is. De man van de receptie vraagt hoe laat we ook alweer op het vliegveld moeten zijn. Om 4 uur zeggen we. Oke de driver komt over een half uurtje en dan brengt hij u in 15 minuten naar het vliegveld en u kunt aan hem betalen. Prima! Op het afgesproken moment staat de receptionist opeens voor ons en hij zegt gaat u mee? Hij gaat ons voor naar de taxi en brengt ons naar het vliegveld Hihihi grappig hij was dus zelf de taxidriver. Dan is Roos daar en gaan we naar de camping. 021Roos zet de spullen in de tent en we lopen naar het restaurantje op de camping. We eten heerlijk traditioneel Marokkaans eten, gezellig en lekker. 025022Dan naar bed en wel even de heater aan, want het is echt koud. De volgende dag hebben we om 9 uur een afspraak met Wafi een gids die ons vandaag Fès zal laten zien. Als we bij de receptie aankomen, staat Wafi ons al op te wachten. 026Abdul is onze chauffeur van vandaag. Als eerste gaan we naar de Joodse wijk. We lopen door de poort naar de begraafplaats. Helaas kunnen we de graven niet bekijken, want het is zaterdag dus sabbat. 027028Ook alle winkels van de Joodse wijk zijn daarom dicht. Dan gaan we naar het paleis van de Koning Mohammed VI. Als hij naar dit paleis komt, gaat men een paar dagen van tevoren de bronzen deuren poetsen met citroensap en de omgeving schoonmaken. Het is een schitterende Moorse entree.031037 Er wonen wel 500 gezinnen van koninklijke afkomst of verwanten van de koning achter de muren. Er zijn heel veel verschillende in-en uitgangen in de muur. Tijdens het rijden en als we rondwandelen vragen we Wafi de oren van zijn hoofd. We praten over Marokkaanse gewoontes en over zijn privéleven. Dan gaan we naar een heuvel met uitzicht op de stad en de begraafplaats. We parkeren op het terrein waar gister nog 2000 mannen op hun knieën zaten, want het is een openlucht moskee. Een schitterend uitzicht alle kanten op. 041042044046
En dan op naar de medina. We zijn reuze benieuwd hoe het zal zijn. We lopen door smalle straatjes van tussen de 30 cm en 1 meter breed, met allerlei trappen. 076De huizen zijn hoog en hebben op de begane grond geen ramen, zodat je niet naar de vrouwen kunt kijken. Het dak is open zodat er daglicht binnenkomt. Het is soms wat donker, maar toch erg sfeervol. Met auto’s is het onmogelijk om hier te rijden, het vervoer gaat met ezels en smalle handkarretjes. 084147We genieten vooral van het gewone leven, de mensen die hier boodschappen aan’t doen zijn en alle verschillende winkeltjes. 090093097099104188We bezoeken ook een aantal UNESCO projecten; als eerste de mozaïekschool. De UNESCO sponsort dit project, omdat deze kunst niet verloren mag gaan. Het is allemaal handwerk. Erg leuk om de verschillende stappen van het proces te zien. 050054055058067070Aan het eind komen we bij de winkel, waar Roos twee mooie Tahins koopt zodat ze thuis ook Marokkaans kan koken. Wij eten eerst een lekkere cactusvrucht. 080082083We lopen weer een uurtje rond en genieten van alle mensen die we tegenkomen. 088136142233Daarna gaan we naar een tapijtenhandel. Het gebouw is uit de 14e eeuw erg mooi om te zien. We krijgen een demonstratie van allemaal tapijten, maar ze begrijpen dat we dat niet mee kunnen nemen in de auto. 122We lopen nog even naar de dak van het gebouw, waar twee vrouwen zitten te weven. Dit is puur voor de toeristen, want de kleden worden door weduwen thuis gemaakt. 125We hebben vanaf hier ook mooi uitzicht over de daken en op de Karaouïnenmoskee. 130133Dan komen we bij de leerlooierij en de leerbewerking. Eerst naar de winkel: ze verkopen erg mooie produkten van verschillende soorten leer: geitenleer, kamelenleer en lamsleer. Roos en Eef zijn een half uur aan’t afdingen en uiteindelijk staan we met een mooie leren jasje voor Roos en een nieuwe tas voor Eef weer buiten. 158161162De leerlooierij is op het moment in renovatie. Ze verwachten dat het over 4 maanden klaar is. Jammer! 154Maar gelukkig is er nog een kleinere plek waar het leerlooien nog wel in volle gang is. Voor ons is dit een hoogtepunt van de dag. Erg indrukwekkend om te zien onder welke omstandigheden de mensen hier aan’t werk zijn.164167174176180 166Hoogste tijd voor de lunch als we weer verder lopen. Wafi brengt ons naar een leuk Marokkaans restaurant, waar we eerst boven op het terras zitten, maar vanwege de wind voor het hoofdgerecht naar binnen verplaatsen. 186Het is weer erg lekker en na 6 uur rondlopen ook fijn om even te zitten. We wandelen weer verder door de staartjes van de medina, er zijn 9000 straatjes dus je kunt hier uren doorbrengen.135139140 We lopen nog even binnen bij een weverij van doeken. 204Ook komen we bij een soort Marokkaanse apotheek, waar we van alles te ruiken en opgesmeerd krijgen. Wel handig om alvast de Marokkaanse kruiden voor Roos haar maaltijd te kopen. 190Aan het eind van ons bezoek komen we nog langs de Zaouia van Moulay Idriss (de stichter van Fès), in deze moskee is zijn graf en Moslims die geen geld hebben om naar Mekka te reizen gaan hierheen als bedevaart. Ook komen hier veel Senegalezen aangezien Moulay Idriss de Islam naar Senegal heeft gebracht en dit voor hen dus een bedevaartsplek is. Het gebouw is erg mooi aan de buitenkant, helaas mogen wij als niet-moslims niet naar binnen. 211Inmiddels is het al donker aan’t worden en Wafi belt onze chauffeur om ons op te komen halen. We struinen dwars door de medina heen naar een uitgang. 078106110Voor ons is het echt onmogelijk hier onze weg te vinden, alles loopt in elkaar over. Abdul staat op ons te wachten. Dan op naar de camping waar we om 6 uur terug zijn. Wat een dag; 9 uur samen op pad geweest! Dank jullie wel Wafi en Abdul het was fantastisch, wat hebben we genoten en heel veel gehoord en bijgeleerd. We kunnen Wafi aan iedereen aanraden. Zijn volledige naam is: Elouafi Hanaf (+212) 0672040156, email: guide-elaouafi@hotmail.com  Met een super voldaan gevoel gaan we nog even koffiedrinken in het restaurantje van de camping en de foto’s van vandaag bekijken. Ook schrijven we aan ons blog. Met een hoofd vol nieuwe indrukken ploffen we daarna in bed. Wat een super dag! Als we in tent liggen begint het ineens te regenen, dat zien we morgen wel weer. Als we ‘s ochtends wakker worden is het gelukkig weer droog, de tenten zijn echter nat en het is vies van het zand. Als we klaar zijn met de tenten opruimen/inklappen spuiten we het grondzeil af en kan alles in de auto. We willen net gaan ontbijten als de bakker op zijn brommertje langskomt. We kopen een brood en na ons ontbijt vertrekken we naar Mèknes. We kunnen op het kaartje uit ons Marokkoboek aardig de weg vinden. We parkeren op een chaotisch parkeerterrein naast Place El-Hedime, vlakbij de Medina. 217We lopen eerst door de Medina naar de Grote Moskee. Het is een mooie entree, maar op de deur staat al vermeld “niet voor niet Moslims”. 219Dan lopen we iets verder en komen bij de oude Koran school. Het is een school uit de 14e eeuw die niet meer in gebruik is, maar erg mooi en interessant om te bekijken. Op de de binnenplaats is erg mooi met tegels, verfijnd stucwerk en een fontein. 220223Als we de trap oplopen, zien we de kamertjes waar de studenten studeerden en verbleven. Het lijken wel monnikencellen; klein en sober. 225226Hopelijk blijven ze het wel onderhouden, want het verval is al zichtbaar. We kijken nog even op het dak waar we aan de éné kant de daken van de Grote Moskee zien en aan de andere kant de was van de buren. Dan gaan we weer naar beneden. 230229We lopen weer in de Medina. De Medina is heel anders dan in Fès. Niet de chaotische en levendige drukte in hele smalle straatjes zoals we in Fès hebben gezien. Een veel rustigere atmosfeer. 231238Wij zijn de enige toeristen in dit gedeelte van de medina en we gaan heel makkelijk op in het winkelende publiek. We lopen door tot we bij de stadsmuren komen. Hier zien we één van de vele poorten van de Medina; Bab El-Berdaïne. Hier komt iedereen per auto/petit-taxi  aan en gaat te voet verder. 235Ook wij wandelen weer terug de Medina in. 236237Dan lopen we naar het Mausoleum van Moulay Ismaël. Hier ligt niet alleen de stichter van Fès, maar ook zijn vrouw, zoon en nog een andere sultan zijn bijgezet in de met sierstucwerk en mozaïeken versierde grafkamer. Omdat het een heilige ruimte is moeten we onze schoenen uitdoen. 239243244246Het is al in de middag als we teruglopen naar de auto. Het is erg druk daar, omdat er ook een markt is. Er moeten wat kramen aan de kant, zodat we de bocht kunnen nemen. We rijden nog even langs één van de koninklijke paleizen die in de Koningsstad ligt. 249We rijden daarna naar Moulay Idriss, waar we een camping zien. We besluiten toch eerst even het plaatsje in te rijden om een hapje te eten. De man van het kraampje wat we hebben uitgezocht heeft rauw vlees gewoon op tafel liggen, dat ziet er niet zo appetijtelijk uit. In Volubilis vinden we een hotel waar we de lunch gebruiken, het Marokkaanse eten verveelt nog niet. Volubilis is een antieke stad, waarvan de stadskern is blootgelegd. De locatie kwam tot bloei onder de Mauretanische koningen, van de 3e eeuw voor Christus tot 40 na Christus. Er zijn verschillende tempels uit deze periode. Na deze periode kwamen de Romeinen, de openbare gebouwen zijn uit de 2e en 3e eeuw. We lezen in ons boek dat alles weer opnieuw is opgebouwd en men het zo heeft neergezet hoe men denkt dat het was. 251252We kijken wat op afstand en besluiten het daarbij te laten. We hebben zoveel oude historie gezien de afgelopen tijd. We gaan vlug naar de camping om onze tent te laten drogen voordat de zon ondergaat. Onderweg zien we het lokale leven. 256258We mogen van de eigenaar binnen zitten om onze foto’s en het blog bij te werken. Ook kijken we of we de route wat aan zullen passen om wat meer natuur te zien. Ook daar is het steenkoud, want er zit geen glas in de ramen en deuren. Het heatertje komt goed van pas! We komen in een lekkere warme en droge tent, dat slaapt fijn.

Wordt vervolgd.

Voor meer foto’s zie map 45. Morocco in de Gallery.