Bienvenue en Belgique / Welkom in België

001De overgang van Luxemburg naar België merken we eigenlijk niet. Onze bestemming is Remouchamps. Het plenst van de regen als we er aankomen, dus dat wordt een binnen activiteit: de grotten bezoeken. 002
Er worden hier al sinds 1912 rondleidingen gegeven. Het is een indrukwekkend gangenstelsel door druipsteengrotten heen. De mooiste vormen zien we. Er is een ‘zaal’ die 8000 jaar geleden al door jagers werd bewoond. 004010012Door de verlichting groeien er allerlei mossen op het gesteente dat een groene en soms rode gloed geeft. 014De temperatuur is hier constant 12 graden, ‘s zomers en ‘s winters. In de Tweede Wereldoorlog werd het dan ook als onderduikadres gebruikt. Als we een flink stuk gelopen hebben (1.5 km), komen we aan bij een ondergrondse rivier, de Rubicon. Hier liggen bootjes klaar. 005020We stappen in en varen door de ondergrondse wateren, soms heel laag en smal. Wel erg leuk om mee te maken. Na ruim een uur zijn we weer terug bij het beginpunt. Helaas is de regen nog niet opgehouden, dus we nestelen ons in een Belgisch restaurantje waar het lekker warm is. We werken meteen even de laptop bij. IMG_3038Als het wat droger wordt, zoeken we de dichtstbijzijnde camping op. Die blijkt een paar minuten verderop. Gelukkig kunnen we onder de tent droog staan om te koken. Het is wel buffelen om met dit weer te reizen en te kamperen, maar het gaat ons prima af. We denken gewoon terug aan de afgelopen 6 maanden waarin we zo ontzettend geluk gehad hebben met het weer! Als we wakker worden, is het droog. Het heeft de hele nacht geregend, we soppen rond de tent. 022We kunnen natuurlijk niet in België zijn zonder de watervallen van Coo te bezoeken. Het is nog heel stil als we er aankomen. 023025Bij de watervallen is een pretpark, Plopsa Coo. Onze vrolijke kabouter doet zijn naam eer aanGlimlach 027We wandelen even rond en gaan dan weer op pad. Via Huy rijden we naar Brussel. Onderweg passeren we kleine dorpjes en mooie heuvels en dalen, alles veelal in de mist. 032We missen de blauwe lucht, al zien we wel dat de regendruppels ook mooie plaatjes opleveren.030031Als we bij Brussel aankomen, stelt Eef de GPS in op het Atomium. We gaan dwars door de stad en helaas vermijdt de GPS dodgy areas niet. We wisten niet dat er zo’n grote hoerenbuurt was in Brussel, de wallen in Amsterdam zijn er niets bij! Onderweg zien we het gebouw van het Europees Parlement. 033Het is ontzettend druk in de stad, maar uiteindelijk bereiken we het Atomium. Een opvallende aanwezigheid aan de Brusselse skyline. 034Het is iets tussen beeldhouwkunst en architectuur in. Het Atomium is gebouwd voor de Wereldtentoonstelling (Expo) in 1958. De expo draagt de boodschap uit van grenzeloos optimisme en vertrouwen in de toekomst en de wetenschap. Het Atomium bestaat uit 9 bollen van 18 meter doorsnede die verbonden worden door buizen van 3.30 meter doorsnede. 037Nadat we een kaartje hebben gekocht, moeten we een tijd wachten voor we naar boven kunnen. Een lift brengt ons naar de bovenste bol op 102 meter, waarvandaan we een mooi uitzicht hebben over de mistige stad. 039040Daarna wandelen via de buizen en andere bollen weer naar beneden. 041036We rijden eerst langs het Kasteel van Laken, het woonpaleis van Koning Filip en koningin Mathilde. Als Eef een foto staat te maken, komt hij net thuis. Helaas is de auto geblindeerd. 044Daarna rijden we naar het Koninklijk Paleis, een werkpaleis in de stad waar de Belgische koning zijn functie uitoefent.. 045Helaas plenst het van de regen. We hadden ons zo verheugd om lekker in het oude Centrum van Brussel rond te wandelen. Dat is nu geen pretje. Met onze paraplu op wandelen we toch even over de Grote Markt. Zulke schitterende panden staan hier. 046049Uiteraard lopen we ook even naar Manneke Pis. Dit is een klein standbeeldje van een plassend jongetje. Hij is het symbool van het spottende ‘zwanzende’ karakter van de Stad Brussel.Hij heeft regelmatig andere kleding aan; nu heeft hij kleding aan van de strijd tegen kanker. 051052Met een overheerlijke warme Belgische wafel om weer warm te worden, sluiten we ons bezoek aan Brussel af. Jammer, maar niets aan te doen – de voorspelling voor morgen is niet veel beter. We rijden naar Willebroek waar een parkeerplaats is om te kamperen. Het staat er vol met kermisvrachtwagens, gezellig hihi. Regen, mist en nog meer regen en mist is wat ons de volgende morgen wacht. We gaan op weg naar Antwerpen. Soms denken we dat het droog wordt, maar niets is minder waar. We rijden Antwerpen binnen en parkeren onze auto bij de Schelde. Het zicht over de Schelde is beperkt. 053We drinken hier even koffie en kijken naar de boten die langskomen. We komen langs het Steen, het oudste gebouw van Antwerpen en deel van de voormalige ringwalburg. 054 We lopen gezellig onder de paraplu en komen op de Grote Markt aan waar het water uit de hemel blijft stromen. Men is druk bezig met renovatie werkzaamheden en de werkmannen zijn behoorlijk doorweekt van de regen. 058063056We lopen door de binnenstad met z’n leuke en typische Belgische winkeltjes. 060061062Ook bezoeken we de Kathedraal. 064Het weer blijft de rest van de dag slecht. We besluiten om de dag te benutten met het roteren van onze banden en we gaan op zoek naar een wasserette. In een klein plaatsje vinden we een wassalon. 065We verzamelen al het wasgoed uit de auto. Ook klappen we de tent uit op de parkeerplaats zodat we ons beddengoed ook kunnen wassen. Aangezien we ook de kleding die Co aanheeft even willen wassen, kleedt hij zich om achter een muurtje in een zijvertrek. Eef loopt even naar de stomerij die er naast zit om geld te wisselen voor de machines en ze ziet de vrouw glimlachend achter een aantal schermen zitten. Wat blijkt er hangen overal camera’s in de wassalon en Co heeft zich pontificaal uit- en aangekleed in het zicht van de camera hihihi. 066067 Na ruim 2 1/2 uur is de was klaar, we maken het bed op en rijden weer verder. We gaan op weg richting Keulen en we besluiten de korte route te nemen door Maastricht. Na Maastricht rijden we naar Valkenburg waar we een camping nemen op de Cauberg. Nadat we onze tent hebben opgezet, besluiten we het even makkelijk te doen en we eten n het restaurantje op de camping. Na een lekkere warme douche duiken we daarna snel ons bed in. Als we de volgende morgen opstaan is het droog! We hebben allebei heerlijk geslapen en gaan gauw op pad  In Heerlen besluiten we om eerst allerlei zaken te regelen (verlenging verzekering, mail, blog, financiën) en we installeren ons een paar uur met een kop koffie bij de McD. Aan het begin van de middag vertrekken we weer richting Duitsland. We hebben een beetje het gevoel dat we België niet echt recht hebben kunnen doen, door het slechte weer.

Au revoir Belgique / Vaarwel België!

Voor meer foto’s zie map 37. Belgium in de Gallery.

2 opmerkingen:

  1. Hallo groeten aan iedereen hier. Mijn naam is Marie Alice, ik wil deze geweldige gouden kans gebruiken om een tastbaar getuigenis te delen over hoe ik vorig jaar in de zelfde tijd een lening van 60000 euro kreeg. Ik was op zoek naar een lening en ik werd later gedupeerd. Ik probeerde het opnieuw en ik ontmoette een vrouw zoals ik die klaar en bereid was om me te helpen een lening te krijgen tegen een rentevoet van 2%. Deze vrouwelijke leningverstrekker is een betrouwbare vrouw, dus besloot ik contact met hem op te nemen en hij gaf me de mogelijkheid om een lening aan te vragen bij haar bedrijf. Het grootste deel is dat ik mijn lening in goede gezondheid heb gekregen. Als u geïnteresseerd bent om een lening te krijgen, kunt u contact met haar opnemen via e-mail (vladimirafinancialinvestment@gmail.com[

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo groeten aan iedereen hier. Mijn naam is Marie Alice, ik wil deze geweldige gouden kans gebruiken om een tastbaar getuigenis te delen over hoe ik vorig jaar in de zelfde tijd een lening van 60000 euro kreeg. Ik was op zoek naar een lening en ik werd later gedupeerd. Ik probeerde het opnieuw en ik ontmoette een vrouw zoals ik die klaar en bereid was om me te helpen een lening te krijgen tegen een rentevoet van 2%. Deze vrouwelijke leningverstrekker is een betrouwbare vrouw, dus besloot ik contact met hem op te nemen en hij gaf me de mogelijkheid om een lening aan te vragen bij haar bedrijf. Het grootste deel is dat ik mijn lening in goede gezondheid heb gekregen. Als u geïnteresseerd bent om een lening te krijgen, kunt u contact met haar opnemen via e-mail (vladimirafinancialinvestment@gmail.com[

    BeantwoordenVerwijderen