Welcome back to the United Kingdom (England)!

50. United Kingdom
Het is al licht als we in de haven van Hull aankomen. Weer terug in Engeland, want aan het begin van onze trip zijn we alleen in Londen geweest. Op de overtocht van Hoek van Holland naar Hull moet je verplicht een hut nemen. We hebben dus allebei heerlijk geslapen in ons stapelbed. Ongelooflijk hoe ze op zo’n schip in zo’n kleine ruimte toch alle voorzieningen kunnen maken. Het is strakblauw met een waterig zonnetje, een fijn begin van onze tijd hier. Het links rijden is gek genoeg echt even wennen. Ook begrijpt Co er niets van dat hij hier maar 30 mag rijden…. tot we ons realiseren dat het geen kilometers maar mijlen zijn! Glimlach We rijden eerst naar York, waar we de Tourist Information opzoeken. We krijgen een tip waar we de auto makkelijk kunnen parkeren. Helaas blijkt het verkeerde informatie, er is een soort slagboom waar wij niet onderdoor kunnen. We schrijven een briefje aan een eventuele parkeercontroleur met de excuses dat we op een gehandicaptenplek zijn gaan staan buiten de slagboom. Nu maar hopen dat als we straks terugkomen er geen bon onder de ruitenwisser zit! We bestuderen even een overzichtsbord van York, om een idee te krijgen van waar we heen willen lopen. Het oude centrum is ommuurd en er zijn 4 stadspoorten. Via het Museumpark lopen we daarna de stad in. In 866 is de stad veroverd door de Vikingen, die de stad Jorvik noemden. Rond het jaar 1000 raakte de naam York pas in gebruik.002003Hoogste tijd voor een bak koffie. Daarna bezoeken we de Minster kathedraal, de grootste gotische kathedraal van Noord-Europa. 005007
In het oude centrum kijken we onze ogen uit naar de mooie pandjes die er staan. Ook bevalt de sfeer ons erg goed, erg gemoedelijk en iedereen is beleefd en vriendelijk. 009010011015Aan de andere kant van het centrum zien we het Castle Museum. Dit museum is gehuisvest in de vroegere gevangenis die naast het kasteel stond. Tegenover het museum staat de Clifford’s Tower, de uitkijktoren van het kasteel.016019Via Shambles, een leuk straatje uit de 14e eeuw lopen we weer richting de auto. Gelukkig geen parkeerbon! We rijden via Harrogate naar de Yorkshire Dales. Dit is een erg mooi Nationaal Park. Als we in de omgeving van Bolton Abbey komen zien we glooiende heuvels, groene dalen met stapelmuurtjes, mooie boerderijen en veldschuren. Kortom genieten! 021022De donkere wolken met het licht van de zon erdoorheen geven een aparte sfeer aan het landschap. We hebben zin om een camping op te zoeken. Alsof de duvel ermee speelt, altijd als wij lekker vroeg willen stoppen met rijden lukt het ons niet om een camping te vinden. Het valt mee dit keer, langs de weg zien we ineens een bordje met Wood Nook camping. Inmiddels regent het wel, en we vinden een mooie plek onder een grote boom waar we droog kunnen staan. Als avondeten hebben we echte Hollandse spruitjes, mmm! Na onze 10 dagen break lukt het ons goed om de draad weer op te pakken. Het ritueel van koffie, foto’s uitzoeken, blog bijwerken voelt vertrouwd. En ons eigen bed slaapt weer heerlijk! Vandaag vervolgen we onze route door de Yorkshire Dales. De karakteristieke muurtjes stammen trouwens uit de tijd dat Engeland in oorlog kwam met Frankrijk (1337-1453). Voor die tijd werd voedsel ingevoerd van het vaste land, maar in de oorlog was dit niet meer mogelijk. De Engelsen moesten zelf vee gaan houden en met de muurtjes bakenden ze hun velden af. 023024048De weggetjes zijn hier soms slechts een auto breed en regelmatig moeten wij of een tegenligger achteruit om elkaar te kunnen passeren. 025We komen door leuke plaatsjes, zoals Kettlewell en Hawes. Het weer is erg wisselvallig; het ene moment is de lucht strakblauw en schijnt de zon en het volgende moment plenst het weer van de regen. Toch genieten we erg van de route, al zit een mooie wandeling maken er vandaag niet in. 026We rijden dus door naar het volgende Nationaal Park: het Lake District, wat jeugdsentiment ophalen voor Eef. De namen van de verschillende plaatsjes zeggen haar nog wel wat, maar ze herkent verder weinig meer. Het is dan ook al zo’n 30 jaar geleden. Via Kendal rijden we naar Windermere, waar we in de auto picknicken met mooi uitzicht over het meer.028
In Grasmere moeten we natuurlijk even langs “Sarah Nelson’s Gingerbread Shop”, daar is echt al heel lang niets veranderd! We kopen uiteraard een pakje gingerbread voor bij de thee Knipogende emoticon029 030
In Keswick zoeken we een camping, maar het is erg vol en erg duur. Net buiten het plaatsje vinden we dan toch iets. We hebben in Nederland boerenkool gekocht, dus opnieuw een traditionele Hollandse maaltijd: boerenkoolstampot met spekjes en rookworst!033Vannacht hadden we hevige storm en regen, heerlijk om dan in ons warme bedje te liggen! Als we opstaan is het droog en door de harde wind is de tent zelfs droog. Vlot inpakken en ontbijten voordat de volgende bui begint. We zijn net op tijd! Omdat het wandelen met dit weer niet lukt, besluiten we een mooie route te rijden. We rijden via Borrowdale naar Buttermere. 037038041Een schitterende tocht met onderweg veel schapen en ook honderden fazanten. 035Ook de Honister Pass terug naar Keswick is zeer de moeite waard. 042044046
Zo krijgt Co toch wat mee van de schitterende natuur van het Lake District. We besluiten richting de zon te rijden en dat is meer naar het Oosten. We hebben mooie vergezichten en ook komen we langs Langley Castle, één van de vele kastelen die Engeland rijk is. 047049Via de North Pennines komen we aan in Newcastle upon Tyne. We laten de stad voor wat het is en rijden verder naar het Noorden via een scenic route. Kennelijk zijn alle Engelsen dit weekend aan’t kamperen, want alle campings die we tegenkomen zijn ‘Fully booked’. Net voorbij Wooler vinden we een landelijke camping, waar we nog wel een plekje kunnen krijgen. Voor het eerst in lange tijd zitten we lekker in ‘t zonnetje bij de tent, genieten dus! We hebben zin om morgen naar Schotland te gaan.

Voor meer foto’s zie map 33. United Kingdom II in de gallery.

1. Ik volg jullie al vanaf het begin van jullie tocht! Prachtige verhalen en wat zien jullie veel!
    Ik vroeg mij af na zoveel dagen kamperen: bevalt jullie daktent plus aanbouw. Zouden jullie nog iets anders doen wat dat betreft?