Velkommen til Danmark

44. Denmark
En dan rijden we via de brug Denemarken binnen. Rechts van ons zien we een mooie zee en helder weer en links komt er een zwarte lucht aan. Even later begint het te regenen. We rijden de tunnel in en een half uurtje later zijn we in Kopenhagen.007 005009Inmiddels onweert het, jammer wat een slecht weer. Maar geluk hebben we, want als we bij de VVV een kaart en info hebben gehaald, begint de zon ineens te schijnen. We gaan langs de highlights van de stad vandaag. Eerst maar eens de zeemeermin bezoeken. 012De kleine zeemeermin is een beroemd sprookje van Hans Christian Andersen. De meermin was verliefd op een mooie prins, die zij weet te redden van de verdrinkingsdood. Ze brengt hem naar het strand en laat hem daar achter. Daarna blijft de kleine zeemeermin naar de prins verlangen. Ze klimt op een steen om een glimp van hem op te kunnen vangen. Er staan veel beelden in de stad, zowel van de sprookjes van Andersen als gebaseerd op andere mythologieën. Dan gaan we naar de grootste fontein van Kopenhagen en we bezoeken de daarnaast gelegen Sint-Albanus kerk (Anglicaanse kerk). Wat een mooi interieur en bouwwerk en nog alles vanaf het jaar 1885 (op de verlichting en verwarming na). 014016017Vanaf daar gaan we verder richting het paleis Amalienborg. De koning en koningin zijn thuis, dus de vlag wappert op het paleis. Er staan ontzettend veel wachten rond het paleis, maar die staan er heel relaxed bij. 018019021Het weer wordt steeds aangenamer en we lopen met veel plezier rond. Dan op naar de Nyhavn. Wat een drukte en gezelligheid! De mooie huizen en de boten die in de haven liggen zijn een genot om naar te kijken. Het oudste huis is uit 1681. De dichter en schrijver Hans Christian Andersen heeft hier in verschillende panden gewoond. 026031032We lopen naar de Ronde Toren, die de oudste sterrenwacht van Europa bevat (nog steeds in gebruik). De toren komt ook voor in de sprookjes van H.C. Andersen, zoals de tondeldoos. De spiraalgang is 192 meter lang en 4,5 meter breed en heeft in plaats van treden een oplopend pad dat in 7,5 windingen om de holle kern naar boven loopt. 036043038Aan de voorzijde van de toren staat een vergulde rebus. Boven hebben we mooi uitzicht over de stad. We lopen ook nog even door het winkelgebied dat alleen voor voetgangers toegankelijk is. We lunchen langs het water en bezoeken tot slot de kerk van de Verlosser.045 Ook daar beklimmen we de toren, die inclusief de spits 90 meter hoog is. Een echt schitterende toren die je eerst binnendoor moet beklimmen via smalle houten steile trappen. Ook het uurwerk kunnen we zien. 047De trap heeft in totaal 400 treden, waarvan de laatste 150 treden zich buiten bevinden en tegen de klok ingaan. Op het smalle koperen trappetje met vergulde leuning lopen we omhoog, tot we vastlopen in de punt en we niet verder kunnen. Co kan natuurlijk altijd net iets verder. 046059Ook vanaf hier een prachtig uitzicht over de stad en we zien ook de brug naar Zweden van vanochtend.054 051052055Aan het eind van de middag vertrekken we richting Helsingor. Onderweg doen we even boodschappen. Helaas geen wildkamperen toegestaan in Denemarken, dus we staan op een camping. We hebben zeezicht op Zweden. 063Heerlijk rustige avond, al moeten we enkele malen op de foto voor onze auto en uitleggen wat en hoe we dit allemaal doen. Als we zitten te eten wordt ons zelfs een stuk gebakken lamsvlees gebracht. We zien er zeker hongerig uit hihihi. Als we ‘s morgens wakker worden regent het behoorlijk. We blijven liggen tot het even droog wordt en gaan ‘aan het werk’. Na 10 minuten zijn we klaar met de tent inpakken en na het douchen en ontbijt vertrekken we. Het is afwisselend weer; zo schijnt de zon en zo komt er een stortvloed van regen over ons heen. We rijden van Helsingor naar Roskilde. Daar gaan we het Vikingschip museum bezoeken. Als we er aankomen regent het voor de verandering en we genieten dus eerst van ons kopje koffie/thee met een lekker kaneelbroodje in de auto. Dan gaan we het museum bezoeken. 064Het eerste deel van het museum is een scheepswerkplaats waar verschillende ambachten te zien zijn. Deze werklieden zijn professionele medewerkers van het museum die bezig zijn met reconstructiewerken. Zo is er een timmerman, smid, touwbewerker en ook een vrouw te zien die bezig is met stof voor zeilen te weven. 072071080We lopen heerlijk in het zonnetje rond en genieten van alles wat we zien en horen. Als je iets vraagt aan de mensen vertellen ze enthousiast hun verhaal. De scheepsbouwer haalt zelfs de bouwtekeningen erbij om aan Co uit te leggen wat hij aan’t doen is. 069070Interessant is ook dat ze de replica’s van werktuigen van de Vikingen gebruiken. Met het gereconstrueerde Vikingschip Havhingsten af Glendalough ('Zeehengst uit Glendalough') is een reis ondernomen van Roskilde in 2007 naar Dublin en weer terug in 2008. Hard werken, slapen in de openlucht en in slechte weersomstandigheden, kortom een barre tocht die succesvol werd afgesloten. Op foto’s is te zien hoe de tocht verliep. 067066
En met dat de regen weer met bakken uit de lucht komt, gaan we het tweede gedeelte van het museum bezoeken dat overdekt is. We bekijken een film over de Vikingen en hun gevechten, reizen en leven. Rond 1070 werden 5 Vikingschepen afgezonken bij Skuldelev in de Roskildefjord om de inham beter te kunnen verdedigen. In 1962 zijn de restanten van deze schepen opgegraven. In het museum staan stalen frames die opgevuld zijn met originele onderdelen van deze schepen. De stalen frames geven een totaal aanzicht van de boten. 075078Na lunchtijd vertrekken we en we rijden naar de Grote Beltbrug waar we oversteken naar het volgende eiland. De verbinding is maar liefst 18 kilometer, met in het midden een eilandje. 086We nemen vanmiddag een wat grotere weg. We stoppen aan het eind van de middag op een heerlijke camping in Sandanger. Over het algemeen zijn de campings in Denemarken nogal luxe uitgevoerd met alles erop en eraan. Waarschijnlijk omdat de weersomstandigheden niet altijd optimaal zijn, is er voor de campinggasten meestal een huiskamer en een keuken. We maken er graag gebruik van! Het waait namelijk enorm en regelmatig komt er een plensbui naar beneden. Denemarken is weer een totaal ander land dan de andere Scandinavische landen in huizen, bouw, natuur en ook de mensen.