Bye bye Scandinavia!

Onze camping ligt op het eiland Funen. Na een onrustige nacht door de enorme wind en windstoten, gaan we eerst lekker ontbijten in de woonkamer. Op ons gemak vertrekken we daarna naar Jutland. Onderweg passeert de kilometerteller de 30.000 kilometer, we hadden niet verwacht zoveel te rijden in Europa! Als we aankomen in Zuid-Jutland besluiten we om van de Oostkust (Kleine Belt) door te rijden naar de Westkust (Noordzee). Het gebied waar we doorheen rijden is veel uitgestrekte hellingen met akkerbouw. 088Langs de kust loopt een scenic route tussen de duinen en het Ringkobing Fjord. Bij Sondervig wandelen we even naar de zee. 089090Dan rijden we naar het Oosten in Midden-Jutland richting Arhus, waar we morgen een afspraak bij Toyota hebben voor een grote beurt van de Prado.  In de supermarkt viel ons gisteren het grote assortiment aan biologische produkten al op. En vandaag zien we ook veel alternatieve energie: zonnepanelen en windmolens.091
In de middag komen we aan in een klein dorp net boven Arhus genaamd Lystrup, waar we vannacht kamperen. Denemarken is het eerste land (en waarschijnlijk het enige), waar er nergens apart sanitair voor mannen en vrouwen is; alles is gemengd. De volgende ochtend rijden we op ons gemak naar Arhus en drinken koffie in de jachthaven. We gaan wat eerder naar Toyota Viabiler, waar we direct geholpen worden door Gorm Brogaard van de service afdeling. Rasmus Stensgaard de techniciën neemt de auto mee naar de workshop. Hij gebruikt voor deze 60.000 km beurt de onderdelen die we van Halfway Toyota uit Zuid Afrika hebben meegekregen. 092
093Een verkoper die ook Rasmus heet komt vragen of hij ons mag interviewen voor hun website. Altijd leuk om over onze reis te vertellen! Uiteindelijk is het 4 uur later als we tevreden de dealership verlaten. 095We rijden binnendoor naar Haderslev waar Flemming woont. Flemming is een Deen die op zijn motor naar de Nordkapp is gereden en vanuit daar naar Cape Agulhas via West Afrika. Oftewel onze route! We hebben hem voor zijn (en onze) reis op internet ontmoet en ideeën uitgewisseld. Grappig is dat we tegelijkertijd op Facebook meldden dat hij bij Cape Agulhas was, en wij bij de Nordkapp stonden – verder uit elkaar kon niet. Afgelopen weekend is hij thuisgekomen, per vliegtuig vanuit Zuid Afrika en zijn motor is nog onderweg per schip.  We worden met open armen ontvangen en flemming nodigt ons uit om te blijven eten en slapen. Even later komt zijn vrouw Mona thuis en we hebben samen een gezellige avond waarin we onze wederzijdse reiservaringen uitwisselen. Flemming zit boordevol verhalen en door onze vragen komt er veel naar boven. Na een heerlijke grill, lopen we nog even met Flemming door de oude kern van het plaatsje. 097098099100We slapen in een heerlijk zacht bed. Na een heerlijk Deens ontbijt praten we nog even de route van Flemming door met de eventuele probleemgebieden en dan vertrekken wij weer. 101We nemen een landelijke route naar het Zuiden en na ruim een uur passeren we de grens. Met het verlaten van Denemarken komt er een einde aan ons bezoek aan de 4 Scandinavische landen, het was super!

Farvel Danmark!

Voor meer foto’s zie map 30. Denmark in de gallery.