Dwars door Polen

Het is donderdagmiddag 2 uur en we komen net uit het kamp Auschwitz-Birkenau. We hebben daar vanaf 8 uur rondgelopen, tentoonstellingen bezocht en een film gekeken. We kennen natuurlijk de verhalen uit boeken, films en documentaires. Toch maakt het enorme indruk om daadwerkelijk op de plek te zijn waar de meest verschrikkelijke dingen zijn gebeurd. Aangeslagen door alle indrukken gaan we weer op pad. Het is wel lekker om even een stuk te rijden. Het is best moeilijk om campings te vinden in Polen. Veel campings bestaan niet meer en er zijn er nog maar weinig over. Zo’n 80 kilometer voor Warschau vinden we een boer die ook een kleine camping heeft. Links van ons is een kippenfarm en rechts een varkenshouder. Vliegen zat dus Lekker pûh. De kippen scharrelen rond onze tent. Afgezien van de vliegen is het een relaxte plek en we besluiten de volgende dag om even een rustdag in te lassen. Even bijkomen van alle indrukken en de was moet ook weer eens gebeuren.
Vandaag staat Warschau, de hoofdstad van Polen, op ons programma. Eerst rijden we door de buitenwijken en dan door het centrum. 185Daarna parkeren we de auto en lopen we naar de Oude Markt. Als je beseft dat Warschau volledig is platgebombardeerd en afgebrand in de Tweede Wereldoorlog, bekijk je alles met andere ogen. 189
In de naoorlogse tijd heeft men het hart van de stad weer in de oude stijl opgebouwd (staat inmiddels op de Unesco lijst), evenals een deel van de oude omwalling. Het ziet het er nu leuk en gezellig uit. 191196193186Ten westen van de oude stad is een nieuw centrum verrezen dat zich kenmerkt door veel moderne gebouwen en brede straten. Bij Warschau denken we natuurlijk vooral aan het getto; het was het grootste Joodse getto opgericht door nazi-Duitsland tijdens de Holocaust in de Tweede Wereldoorlog. Ondervoeding, ziekte en deportaties zorgden voor een daling van het aantal Joden van 450.000 tot 37.000 mensen. In 1943 vond hier de opstand plaats, één van de eerste massale opstanden tegen de Nazi’s. Warschau heeft ook schitterende paleizen en grote stadsparken. Na Warschau rijden we verder in de richting van Bydgoszcz, in het westen van Polen. Zoals we al schreven hebben we in Boedapest een Pools gezin (Ola en haar man Wojtek,en hun dochters Zuzia en Olivka) ontmoet en zij nodigden ons uit om langs te komen. We zijn halverwege als de lucht opeens helemaal zwart wordt. Dan begint het te waaien, zo hard dat we op de weg uit moeten kijken voor afgebroken takken en bomen. Opeens breekt de hemel open en een stortvloed van regen valt neer. Onze snelheid is nooit hoog, maar nu komen we niet boven de 25/30 km. De temperatuur zakt meer dan 15 graden; van 32 voor het noodweer tot 15 graden nu! 198We stoppen in Torun bij een motel, waar ook een campingterrein is. We wachten in de auto tot de regen ophoudt en na een uurtje stappen we uit en zetten we onze tent op. Er staat een picknickbank onder een grote luifel, waar we ons installeren. Het blijft echter verder droog. De volgende morgen rijden we even door Torun, het is zondagochtend en dus heel stil. Om 10 uur komen we aan in Bydgoszcz, dat 50 kilometer verder ligt. Als we bij het opgegeven adres aankomen, staan we voor een toegangshek. Ze blijken in een mooi appartementencomplex te wonen. 199De begroeting is allerhartelijkst en we lopen naar boven naar hun huis. Er staat een uitgebreid ontbijt op ons te wachten. 200De moeder van Wojtek is er ook, zij helpt het gezin met van alles. In Polen zijn de lonen laag en de woon- en leefkosten hoog. Wojtek werkt bij de politie en Ola is lerares. Ola werkt 3 dagen per week: van 7 tot 15.00 uur op een internationale school en aansluitend van 17.00 tot 22.00 uur geeft ze zwemles. Wojtek heeft wisselende diensten. Het is dus fijn en belangrijk dat de moeder van Wojtek voor hen kookt en vaak de kinderen opvangt. De ouders van Wojtek wonen in een blok naast hun. Na het ontbijt praten we gezellig verder over hoe het leven in Polen en Zuid Afrika is. Veel verschillende onderwerpen komen voorbij. De meiden laten hun kamer zien. 222220Het is een leuk appartement, wat ons doet denken aan ons appartement  in Nederland. Een frisse en moderne inrichting en van deze tijd. Dan is het tijd voor de koffie en er komt met een grote schaal met allerlei Poolse taartjes op tafel. Heerlijk! Zuza is dol op dieren en we laten dus wat foto’s en een filmpje over de dieren in het Krugerpark zien. En ook zoeken we samen op Google Maps op waar wij wonen en laten we foto’s zien van ons huis. Polen zijn een erg gelovig volk en meer dan 95% is katholiek. We gaan dus mee naar de kerk, die tegenover hun huis is. Het is ontzettend druk, interessant om mee te maken. Na de kerkdienst stellen Wojtek en Ola ons voor de stad in te gaan, ze willen ons graag de omgeving laten zien. 201211206
Ze zijn erg trots op hun stad en ook op Polen. De Polen die we tijdens onze reis ontmoet hebben, waren trouwens allemaal erg trots op hun land en op de streek waar ze vandaan kwamen. We kregen dan ook van iedereen (te) veel tips mee waar we zeker heen moesten gaan. In de tussentijd is het ons duidelijk geworden dat de familie verwacht dat we de hele dag met hen doorbrengen en ook bij hen dineren. Oma heeft speciaal voor ons allerlei Poolse specialiteiten gekookt, zoals rosól, bigos, golabki.. Als we terugkomen van onze stadswandeling staat het eten op tafel. Wojtek zijn vader is ook gekomen en we eten gezellig met z’n allen. 224Het is heerlijk en zo bijzonder om mee te maken (met dank aan Oma voor de heerlijke maaltijd!). Dan is het tijd om afscheid te nemen. Voor ons was het een onvergetelijke dag. Fijn om elkaar weer ontmoet te hebben.227 Dank jullie wel voor deze heerlijke dag Wojtek, Ola, Zuzia en Olivka. Het is al laat als we al zwaaiend wegrijden met een tasje vol cadeautjes. 228We gaan naar Malbork (de geboorteplaats van Wojtek). Als we aankomen op de camping, kruipen we snel in bed. De volgende dag gaan we langs kasteel Malbork (ookwel slot Mariënburg), het grootste kasteel van Europa.232 234235Het ligt aan de rivier Nogat en is opgericht in 1274. Het was het hoofdkwartier van de kruisridderstaat van de Duitse Orde. Het is een prachtig kasteel. Doordat het op de Unesco lijst staat wordt er veel aan onderhoud gedaan. Helaas is het museum vandaag (maandag) gesloten. Dan rijden we richting Gdansk. Voordat we de stad inrijden zien we weer de Balische zee. Het was voor het laatst in Kroatië dat we een zee zagen. We parkeren onze auto net voor de oude stadsmuur en lopen het centrum in. Wat een prachtig centrum met mooie gevels, gebouwen en kerken. 252241246251Ook in deze stad is veel herbouwd na de 2e Wereld Oorlog. Het is er erg druk, het is natuurlijk ook schoolvakantie. Er staan overal marktkramen met regionale specialiteiten. 249We willen graag stoppen en gaan op zoek naar een camping. Er liggen een aantal campings op een landtong voorbij Stegna. Voordat we daar zijn, blijkt dat we met een pontje de rivier over moeten steken. 257Deze landtong loopt door tot een stukje Rusland dat tussen Polen en Litouwen in ligt. Rusland heeft om strategische redenen dit stukje land aan de Baltische zee. We rijden over de landtong, het is vooral bos en we hadden er iets meer van verwacht. We passeren Stegna, Krynica Morska en op het laatst Piaski. Hier staan we voor een bord dat we niet verder mogen (wat overigens ook niet kan, want er is geen weg meer). Daar is Rusland dus. Geen grenspost, want via de landtong kun je niet naar het vaste land doordat hij is onderbroken door water bij Baltiysk (Rusland) .In elk dorpje wat we passeren is het verschrikkelijk druk en er staan overal kermissen. Het is duidelijk vakantietijd en voor de Poolse mensen is dit “the place to be”. De campings en de stranden zijn zo druk en lawaaierig dat we hier niet willen blijven. 259We rijden het hele stuk over de landtong weer terug. We Googlen een camping en wat blijkt 150 kilometer verderop is er een camping. Volgens de ACSI site met ‘dubbel groen markering’, dat betekent rust (deze categorie kampeerders zoeken vooral een eigen plek met voldoende privacy, rust en ruimte en zonder animatie- dat klinkt goed Glimlach). Wel jammer dat we nog zo’n stuk moeten rijden, terwijl we op tijd wilden stoppen, niet dus  Na 2 uur arriveren we bij de camping en we staan daar heerlijk rustig aan een rivier. Als we gegeten hebben, besluiten we hier ook de volgende dag te blijven. We slapen bijna de klok rond, heerlijk! Vandaag is het erg wisselvallig weer. Af en toe een klein buitje, veel wind, soms een zonnetje tussendoor maar zelfs Co heeft een lange broek aan. We willen wat verschillende dingen doen op de computer, dus het weer maakt even niet uit. Zo verdiepen we ons in de komende 3 landen, werken de financiën bij, schrijven aan het blog en beantwoorden onze e-mails. Wat doet het ons goed van zoveel mensen reacties te krijgen. Via de whatssapp, sms, mail, de likes en reacties op Facebook en op ons blog, jullie betrokkenheid is hartverwarmend. We hebben een heerlijke ontspannen en productieve dag vandaag!

Vandaag rijden we door een fantastisch meren gebied. Links en rechts liggen schitterende grote en kleine meren. 262Op onze weg naar Litouwen bereiken we de kilometerstand van 20.000 kilometer! Dan komen we bij de grensovergang die niet meer bestaat en zeggen we na 10 dagen vaarwel tegen Polen.

żegnaj Polska!

Voor meer foto’s zie map 23. Poland in de Gallery.