Metéora en het orakel van Delphi

Het is zaterdag 13 juni en om 6.30 uur gaat de wekker. Vroeg op, want we moeten een extra tent inrollen en we willen met de boot van 9 uur naar het vaste land van Griekenland. Het loopt allemaal soepel. We kopen onderweg nog verse broodjes voor het ontbijt en om 8.30 uur rijden we de haven van Kerkyra (ofwel Corfustad) binnen. Eef koopt een extra ticket voor Roos, want wij hadden een retour genomen en zo rijden we 5 minuten later de boot op. We ontbijten op de boot en genieten enorm van de bijna 2 uur durende tocht. Als we Corfu achter ons laten komt het vaste land van Griekenland al in zicht. 148151Tijdens de tocht zien we ook het uiterste puntje van Corfu waar we met de scooter geweest zijn namelijk Kavos. Dan legt de boot aan in Igoumenitsa en rijden we van boord. We rijden over een vrij grote weg met veel tunnels. Er staan ontzettend veel borden langs de weg van steungelden van de EU, variërend van 20.000 tot 950.000.000 euro! Na een tijdje blijkt het toch een tolweg. De weg die wij wilden nemen is helaas afgesloten, dit is de eerste tolweg die we ongewild moeten gebruiken. Gelukkig kunnen we er snel weer af en rijden we vervolgens een mooie bergweg. We hebben flink onweer onderweg waardoor we lunch even uitstellen tot een droog moment. 155We stuiten op een grote kudde schapen en geiten, leuk gezicht. 156We hadden verwacht dat Griekenland erg droog en rotsachtig zou zijn. Nou bergen zijn er inderdaad genoeg, maar het is hier heel mooi groen met heel veel bomen. Onze bestemming vandaag is Metéora. In 1382 stichtte de monnik Athanásios een klooster op één van de steile zandstenen rotsen. Rond 1500 zijn er nog meer kloosters op de spitse rotsen gebouwd. We bezoeken Rousánou die het meest spectaculair ligt. 160We moeten flink klimmen om er te komen. Eef en Roos moeten een doek omwikkelen, zodat hun benen bedekt zijn. We zijn erg onder de indruk hoe dit gebouwd is! Binnen is een klein kerkje met allemaal fresco’s, werkelijk prachtig. Eef maakt stiekum een foto. 176Daarna rijden we naar Megálo Metéoro. Dit was het eerste en hoogste klooster. De grot waar Athanásios woonde voordat het klooster klaar was, is te zien en hij is begraven in de kerk.168 Als we buiten rond het klooster lopen, griezelen we van de enorme hoogte, 623 meter! Het is niet bekend hoe de bouw van deze kloosters zijn begonnen. Een theorie is dat men pinnen in de berg geslagen heeft en zo de bouwmaterialen omhoog heeft gebracht. Het zou ook kunnen dat het met vliegers en touwen is gebeurd.  De restauratie werkzaamheden zijn in volle gang en er hangen bouwvakkers aan een paar kabels ongeveer 600 meter boven de afgrond. Overtollig puin en bouwafval wordt met een donderend geraas naar beneden gegooid. Het is een mooie plek en we kijken onze ogen uit naar de verschillende bouwwerken. 171164173We zien er 5, er zijn er nog meer en ook nog kerken en ruïnes. Wij hebben helaas geen tijd om er meer te bezoeken. Het is zeer de moeite waard, je kunt in dit gebied zo een paar dagen doorbrengen. Bij de auto treffen we een stel Italiaanse motorrijders die erg geïnteresseerd zijn in onze reis. 182Het is al laat als we naar een camping beneden aan de berg rijden. We zijn weer op reis, wat een mooie en interessante dag was dit. Als we de volgende dag opstaan zien we een strak blauwe lucht en de temperatuur is al boven de 20 graden. We zoeken een goede route uit, maar onder het rijden zijn er steeds omleidingen en het duurt wat langer dan we verwachten. Onderweg drinken we koffie bij een wegrestaurant waar een trouwerij gaat beginnen. Apart! Boven ons hoofd zitten allemaal zwaluwnesten, met jonkies. 183We vervolgen onze weg richting Delphi waar we om 1 uur aankomen. We lunchen heerlijk in de schaduw, want het is inmiddels boven de 30 graden! En dan beginnen wij met ons bezoek aan Delphi. Zeus bepaalde dat dit het centrum van de wereld was door twee adelaars los te laten van beide kanten van het Universum en te zien waar ze elkaar kruisten. Aan deze plek worden dan ook grote mystieke krachten toegeschreven. De uitspringende berg, gapende kloven en ruisende bronnen wijzen ook op veel geologisch rumoer. In de oudheid spraken priesteressen met het orakel van Delphi, dat beroemde cryptische voorspellingen deed. De priesteres onderging bewustzijn veranderende rituelen, waarbij zij waarschijnlijk op laurier en papaver kauwde en de dampen uit Delphi’s natuurlijke spleet inhaleerde. Zij gaf dan een reeks onbestemde kreten, die door priesters in profetische poëzie werden vertaald. De God Apollo kreeg uiteindelijk de heerschappij over het orakel en de plek staat vol tempels voor deze god en profeten. We volgen de heilige weg, deze weg ging Apollo toen hij voor het eerst naar Delphi ging. Als eerste bezoeken we het heiligdom van Athena Pronaia. 184186Het heiligdom voor de krijgergodin Athena moest het heiligdom van Apollo beschermen tegen indringers. Daarna bezoeken we achtereenvolgens de tempel van Apollo, de schatkamer van Sifnos en de Atheense schatkamer. 197196194We lopen langs het marktplein waar destijds kramen met heilige objecten stonden en waar bezoekers last minute nog offers voor het orakel konden kopen. 191190Ook bezoeken we het theater dat in de 4e eeuw voor Christus werd gebouwd en één van de best bewaarde is uit het oude Griekenland. Vanaf boven heb je een prachtig uitzicht over het theater, maar ook op het gevarieerde landschap dat Delphi zo heilig doet lijken. 203204We lopen in de strengende hitte omhoog om ook nog het indrukwekkende stadion te zien. 206207205Tot slot nemen we een kijkje in het museum waar de offers zijn te zien die uit de hele wereld naar het orakel werden gebracht. 214De meeste beelden en tableaus die hebben gestaan bij (of aan) de tempels zijn ook ondergebracht in het museum. 212211Heel interessant hoe oneerbiedig gezegd een stapel oude stenen, toch zoveel indruk kan maken. We gaan lekker relaxen op een camping, waar we schitterend uitzicht hebben over de Golf van Korinthië. Met onderstaand uitzicht smaakt de tonijnpasta extra lekker! 216